Aug 20, 2023

အသုံးကျရဲ့လား - ရေ


အိမ်က လူကြီးတစ်ယောက်ယောက်က မီးဖိုချောင်မှာသုံးတဲ့ ဓားမကိုယူပြီး အုန်းသီးခွဲနေတာတွေ့ရင် မယောင်မလည်နဲ့ အနီးအနားမှာ ရစ်သီရစ်သီလုပ်နေတတ်တယ်။ အုန်းသီးကို ကိုယ်တိုင်မခွဲတတ်ခင်ကပေါ့။ အခုလည်း ကျွမ်းကျွမ်းကျင်ကျင် မရှိသေးဘူး။ ဒါမျိုးဆိုတာက လေ့ကျင့်ပါများမှ လက်ယဉ်လာတာမျိုး။ အုန်းရည်အရသာချိုချိုလေးကို ကြိုက်တတ်ကြတာ ကလေးဘ၀ကတည်းကပဲ။ အုန်းရည်သောက်ရမယ်ဆိုတဲ့အသိနဲ့ အုန်းရည်ထည့်ဖို့ ခွက်ကြီးကြီးတောင် အသင့်ယူထားပြီး ဘေးနားမှာ မတ်တပ်ရပ်စောင့်နေတတ်တယ်။

အုန်းသီးခွဲနေသူက "ဟေ့ ခွက်မြန်မြန်သွားယူ" လို့ နောက်လှည့်ပြောမှ အနားမှာ ခွက်ကိုင်စောင့်နေတဲ့သူကို သတိပြုမိသွားတတ်ကြတာ။ အုန်းရည်တွေ ခွက်ထဲကို ရောက်လာပြီးတဲ့အခါ အုန်းသီးခွဲသူက ပထမမြည်းတယ်။ သူ့မျက်နှာကို ကျန်သူတွေက ကြည့်ရတယ်။
"အား ချိုသွားတာပဲ" ဆိုရင် ခွက်ကို ကမ်းတဲ့လက်တွေ များတယ်။ "ဟေး မသောက်နဲ့ မသောက်နဲ့ ချဉ်စုတ်နေတာပဲ" ဆိုရင် ထပြေးကြတာများတယ်။
ချိုသွားတာပဲလို့ ပြောတဲ့အခါ ဒုတိယသောက်ခွင့်ရတဲ့သူက အုန်းရည်ခွက်ကို စကိုင်တယ်။ အဲဒီအခါ အဖေက တားတယ်။
"ဟေ့ကောင် နေဦး၊ ရော့ ဒါအရင်သောက်" ဆိုပြီး ခွက်တစ်ခွက် လှမ်းပေးတယ်။ ပေးတာကို ယူပြီး ဘာမှ မစဉ်းစားဘဲ သောက်လိုက်ပြီးမှ "အင် ဒါ သောက်ရေပဲ" လို့ပြောတဲ့အခါ "ရပြီ အုန်းရည်ကို တစ်ငုံသောက်" လို့ဆိုပြန်တယ်။ ပြီးတော့မေးတယ်
"ဘယ်လိုလဲ အရသာ"
"ချိုတယ်"
"ကဲ နောက်တစ်ယောက် ... အုန်းရည်မသောက်ခင် ဒါလေးသောက်ကြ"
ကျန်သူတွေလည်း အုန်းရည်မသောက်ခင်မှာ သောက်ရေကို အာဆွတ် လျှာဆွတ်ရုံလောက်သောက်ကြရတယ်။
ဘာကြောင့် ရေအရင်သောက်ရတာလည်းလို့ မေးတာကို အဖေက အဖြေမပေးပါဘူး။ ဒါက ငယ်ငယ်တုန်းကပါ။ ကြီးလာတဲ့အခါမှာလည်း အုန်းရည်သောက်ချင်လွန်းအားကြီးပြီး ရေမသောက်မိဘဲ အုန်းရည်ကို သောက်ဖို့ပြင်တဲ့အခါ အဖေက "ဟေ့ကောင် ... ဟိုဟာလေး သွားသောက်လိုက်ဦး" လို့ ပြောပါတယ်။
အဲဒီအခါ ခပ်မြန်မြန်လေး ပြေးသွားရပါတယ်။ သောက်ရေအိုးရှိတဲ့နေရာဖြစ်ဖြစ်၊ သောက်ရေရှိတဲ့နေရာဖြစ်ဖြစ်ကိုပေါ့။ သောက်ပြီးမှ အုန်းရည်ကို တမော့မော့ပါတယ်။
နောက်ပိုင်း အုန်းရည်သောက်မယ်ပြင်တဲ့အခါ သောက်ရေကို အရင်သောက်တဲ့အကျင့်ဖြစ်သွားတယ်။ သူများတွေကိုလည်း ရေအရင်သောက်ဖို့ တိုက်တွန်းဖြစ်တယ်။
ဘာကြောင့် ရေကို အရင်သောက်ရသလဲဆိုတာသိချင်သပဆိုရင် ကိုယ်တိုင်စမ်းသပ်ကြည့်ဖို့ ပြောပါရစေ။
အုန်းသီးတစ်လုံး၀ယ်ချင်ရင်၀ယ်၊ ဒါမှမဟုတ် အသင့်သောက်ဖို့ စီမံပေးထားတဲ့ အုန်းရည်ကို ၀ယ်ချင်၀ယ်၊ ပြီးရင် ရေအရင်သောက်ပြီးမှ အုန်းရည်ကို သောက်ကြည့်ပေါ့။
အဲဒီအခါ ရေရဲ့ အသုံးကျပုံကို လက်တွေ့သိရပါလိမ့်မယ်။
ရေရဲ့ အသုံးကျပုံတွေကတော့ အများကြီးပါ။
ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)
၁၆-သြဂုတ်-၁၆
(မှတ်ချက် ။ ။ ရေရဲ့ အသုံးဝင်ပုံက ပြောမကုန်နိုင် ရေးမကုန်နိုင်ပါဘူး။ ဟိုက်ဒရိုဂျင်နှစ်ဆ အောက်ဆီဂျင်တဆ ဆိုတာမှတ်လိုက်ကတည်းက စပြီးလည်ပါတယ်။ တစုံတယောက် တစုံတခုရဲ့ အသုံးဝင်ပုံကို သိချင်တဲ့အခါ အဲဒါမရှိရင် ဘာဖြစ်နိုင်မလဲ ဆိုတာကနေ တွေးကြည့်ပါ)
၁၆-ဩဂုတ်-၂၀၂၃

ခရီးတို စာစုများ(၆) - ကျေးဇူးတင်ပါတယ်


မနက်က ရုံးတက်ဖိုု့သွားရင်း ဘတ်စ်ကားစီးရာမှာ ကြုံရတာလေးပေါ့။ ဂိတ်စက စီးတဲ့အတွက် ထိုင်ခုံနှစ်ခုံတွဲလျက်ရှိတဲ့နေရာက မှန်နားကပ်လျက်ထိုင်ခုံမှာ ထိုင်စီးလိုက်တယ်။ နှစ်မှတ်တိုင်မြောက်လောက်မှာ ဘေးနားထိုင်ခုံကို နယ်ခံတယောက် လာထိုင်တယ်၊ သူက ကျောပိုးအိတ်ကို အောက်ချထားပြီး ဖုန်းကြည့်နေတယ်။ နောက်တမှတ်တိုင်မှာ တက်တဲ့သူများတဲ့အတွက် နောက်က ထိုင်ခုံတွေ လူပြည့်သွားပုံရတယ်။ ကားက မှတ်တိုင်ကနေ ထွက်တယ်။ နောက်နားကပ်လျက်ထိုင်ခုံကနေ အမျိုးသမီးတယောက်အသံကြားရတယ်။ သူက တရုတ်စကားနဲ့ပြောပေမယ့် စကားလုံးတလုံးကတော့ တရုတ်စကားမဟုတ်ဘူးဆိုတာ သိလိုက်တယ်။

vomit ဆိုတာ ကြားလိုက်သလိုပဲ။ နောက်လှည့်မကြည့်ဘဲနဲ့ မှန်းကြည့်မိတာက သားအမိနှစ်ယောက်ပြောနေဆိုနေကြတာ။ ဒီအထိ ဘာပြဿနာမှ မရှိသေး။ ထပ်ပြောနေတဲ့ စကားတွေထဲမှာ vomit စကားလုံးကို သုံးလေးခါ ကြားရပြီးတဲ့နောက် ပလတ်စတစ်ထုတ်သံ၊ အမေဖြစ်သူက သမီးဖြစ်သူကို မြည်တွန်တောက်တီးသံကို တဆက်တည်းကြားလိုက်ရတယ်။ အသံတွေနဲ့အတူ အနံ့ပါ ရလိုက်တယ်၊ အဲကွန်းကားဖြစ်လို့ထင်ပါရဲ့၊ ပေါင်မုန့်နံ့ စူးစူးလေးဖြစ်ပါတယ်။
ကားက မှတ်တိုင်ဝင်ရပ်နေပြီ။ အမေဖြစ်သူက သမီးကို ဆွဲခေါ်ပြီး ကားပေါ်ကနေ အမြန်ဆင်းသွားကြတယ်။ ကြည့်မိလိုက်တော့ ကလေးမလေးက ခြောက်နှစ် ခုနစ်နှစ်အရွယ်၊ ဘောင်းဘီရှည်ဝတ်ထားပြီး ဥသြဆွဲာထားတာတွေကို သူ့ရဲ့ အနွေးထည်ဂျာကင်လေးနဲ့ အုပ်ထားလျက်၊ ပုံစံကြည့်ရတာ ကလေးမလေး အစာမကြေဖြစ်ပြီး ဥသြဆွဲတာ ဖြစ်နိုင်တယ်။ သူတို့ ကားပေါ်က ဆင်းတဲ့အခါ အတက်အဆင်း တံခါးနားမှာ မတ်တပ်ရပ်စီးနေတဲ့ ခရီးသည် လူကြီးတယောက်က ကူညီပေးတယ်။ မှတ်တိုင်ကနေ ကားထွက်တယ်။
ခုနက ခရီးသည်ကြီးဟာ လွတ်သွားတဲ့ထိုင်ခုံကို မထိုင်ခင်မှာ သူမြင်လိုက်ရတဲ့ မြင်ကွင်းကို ကားကပ္ပတိန်ကို သွားအကြောင်းကြားတယ်။ ကားကပ္ပတိန်က ကားမောင်းနေရင်း နားထောင်တယ်။ နောက်တမှတ်တိုင်ရောက်တဲ့အခါ အတက်အဆင်းခရီးသည်မရှိပေမယ့် ကားရပ်ပြီး ကားကပ္ပတိန်က ထိုင်ခုံကနေထလာတယ်။ သူလက်ထဲမှာလည်း ရေဗူးနှစ်ဗူးယူလာတယ်။ ခရီးသည်ကြီးက ပြောတာမှာ ရေနဲ့မရဘူး၊ စက္ကူဖြစ်ဖြစ် အဝတ်စုတ်ဖြစ်ဖြစ်နဲ့မှ ရမယ်လို့ ကြားလိုက်တယ်။ ကားကပ္ပတိန်လည်း နောက်နားက ခရီးသည်တွေကို ခင်ဗျားတို့မှာ စက္ကူအပိုများ ရှိကြသလားလို့ မေးသံကြားရတယ်။ ခရီးသည်ကြီးမှာ ရှိတာက တစ်သျှူးစက္ကူပါးပါးလေးပဲရှိတယ်။ ဘေးနားက ဖုန်းပွတ်နေတဲ့ လူက ပလတ်စတစ်ယူမလားလို့ မေးပြီး သူ့ကျောပိုးအိတ်ထဲကနေ ထုံးထားတဲ့ ပလတ်စတစ်အိတ်တခုကို ဖြည်ပေးနေတယ်။ ကျနော်လည်း အဲဒီမှ အိတ်ထဲမှာ အပိုထည့်လာတဲ့ မီးဖိုချောင်သုံးစက္ကူနှစ်ပိုင်းကို ထုတ်ပြီး ပေးလိုက်တယ်။ ခရီးသည်ကြီးလည်း ရလာတဲ့ စက္ကူတွေ ပလတ်စတစ်တွေနဲ့ ထိုင်ခုံသန့်ရှင်းရေးလုပ်ငန်းကို လုပ်တယ်။
လေးရက်ပိတ်ပြီး အလုပ်ပြန်ဝင်ကြတဲ့နေ့ဖြစ်လို့ ကားပေါ်ပါတဲ့ တချို့ခရီးသည်တွေလည်း ရုံးနောက်ကျမှာကို တွေးပူနေမိကြမယ်ဆိုတာ ခရီးသည်ကြီးက နားလည်ပုံရတယ်။ ဘာကြောင့်လဲဆို အမှိုက်ထုပ်ကို မှတ်တိုင်မှာရှိတဲ့ အမှိုက်ပုံးထဲသွားထည့်ပြီး ကားပေါ်ပြန်တက်လာချိန်မှာ ကျန်တဲ့ခရီးသည်တွေကို သူက ဆောရီးပါလို့ တောင်းပန်နေတယ်။ ကားက မှတ်တိုင်ကနေ ထွက်တယ်။ ခရီးသည်ကြီးက သူသန့်စင်ပေးလိုက်တဲ့ ထိုင်ခုံနှစ်ခုံက တခုံမှာ ဝင်ထိုင်ရင်း ပလတ်စတစ်အိတ်ထုတ်ပေးခဲ့တဲ့ ဖုန်းသုံးနေဆဲလူကို ကျေးဇူးတင်ကြောင်း ပြောနေတယ်။ စက္ကူပိုင်းပေးတဲ့သူဟာ ကျေးဇူးတင်စကားမရသေးဘဲ ဒီခရီးသည်ကြီးရဲ့ လုပ်ပုံကိုင်ပုံတွေကို စိတ်ထဲကနေ ချီးမွမ်းနေမိတယ်။ သူသာ မလုပ်ရင် ခရီးတလျှောက်လုံး ပေါင်မုန့်နံ့လည်း သင်းနေမယ်၊ ထိုင်ခုံနှစ်ခုံလည်း ထိုင်သူမဲ့မယ်။
ဆင်းရမယ့် မှတ်တိုင်ရောက်တဲ့အခါ ဆင်းဖို့ပြင်တယ်။ ထိုင်ခုံကနေ ထွက်လို့ရအောင် ဖုန်းကိုင်နေဆဲလူက တဖက်ကို ကို်ယ်လေးယို့ပြီး နေပေးတယ်။ နောက်မှာထိုင်နေတဲ့ ခရီးသည်ကြီးက လှမ်းပြောတယ်၊
“ဟေ့ ... စက္ကူပိုင်း ပေးတဲ့အတွက် ခင်ဗျားကို ကျေးဇူးတင်ပါတယ်” တဲ့။
ဒီလိုလူမျိုးတွေ ဒီနိုင်ငံမှာ ရှိနေတယ်။
ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)
၁၃-သြဂုတ်-၂၀၁၉
(၂၀၁၉ တုန်းက ရေးခဲ့တဲ့စာ ပြန်ဖတ်ကြည့်တော့ ဒါလေးကို ဇာတ်လမ်းတိုရိုက်ရင် အတော်ကြည့်ကောင်းမှာပဲတွေး)

Aug 13, 2023

အတိုကောက်များ

 

ဒါလေးတွေက ဆောင်ထားရင် အဆင်ပြေတယ်။ အသုံးဝင်တယ်။ တချို့လည်း အခုအထိကို အလွတ်ရနေတဲ့သူတွေ ရှိကောင်းရှိနိုင်တယ်။ ရွတ်လို့လည်း ကောင်းတယ်၊ ပြန်ဖော်ရတာလည်း လွယ်ကူတယ်ဆိုတဲ့ စာလုံးတွေဟာ စတင်မှတ်ခဲ့ချိန်ကနေပြီး စိတ်ထဲစွဲနေတဲ့အချိန်အထိ အသိဉာဏ်နဲ့တပါတည်း လိုက်ပါနေတတ်တယ်။

ဥပမာဆိုပါစို့၊ မြန်မာတွေရဲ့ ခေတ်တွေကို ပုဂံခေတ်ကနေ စပြောပါဆိုတဲ့အခါ "ပု ပင်း အင်း တောင် ညောင်ရမ်းနောင် ကုန်းဘောင် ကိုလိုနီ" ဆိုတာမျိုး မှတ်ထားလိုက်ကြတယ်။ ကုန်းဘောင်ခေတ် ဘုရင်တွေ ဆိုကြည့်ပါဆိုရင်လည်း "လောင်း နောင် ဆင် စဉ့် မောင် ဘိုး ဘ သာ ပု မင်း သီ" ဆိုတာမျိုး ပါးစပ်က ရွတ်လိုက်ကြတာပါပဲ။

တရက် အိမ်မှာ လူစုံတုန်း တယောက်က မေးတယ်။
"ဒီလက ၃၀ နဲ့ ရက်သတ်တာလား၊ ၃၁ နဲ့ ရက်သတ်တာလား"
မေးချင်တာက လကုန်ရက်ဟာ ၃၀ လား ၃၁ လားဆိုတာ မေးတာပါပဲ။

အဲဒီမှာ "ရက်သုံးဆယ်မှာ စက်တင်ဘာ၊ ဧပြီ ဇွန်နဲ့ နိုဝင်ဘာ၊ ကျန်သောလမှာ သုံးဆယ့်တစ်၊ ဖေဖေါ်ဝါရီ နှစ်ဆယ့်ရှစ်၊ ရက်ထပ်နှစ်မှာ တရက်တိုး၊ ဖေဖေါ်ဝါရီ နှစ်ဆယ့်ကိုး" ဆိုတာကို ကျယ်ကျယ်ဆိုပြတော့တာ။

အဖေက နားထောင်ရင်း "ငါတို့တော့ ဒီလောက်ကြီး မဆိုဘူးကွ၊ အေ ဇွန် နို စက် သုံးဆယ်မှတ်လို့ ခပ်တိုတိုလေး မှတ်ထားလိုက်တာပဲ" လို့ ပြောပါတယ်။ အကျယ်ကတော့ ရွတ်ဆိုလို့ကောင်းလို့ ကျက်ထားမှတ်ထားပေမယ့် အဖေပြောတဲ့ "အေ ဇွန် နို စက် သုံးဆယ်မှတ်" ဆိုတာလေးက ပိုပြီး တာသွားတဲ့အတွက် အသုံးကျအောင် စိတ်ထဲစွဲလို့သွားပါတယ်။

အတိုကောက်သုံးတာဟာ အင်းဝခေတ်ကတည်းက ရှိခဲ့ဟန်တူပါတယ်။ ဒီထက်စောတဲ့ ခေတ်တွေမှာလည်း သုံးကောင်း သုံးခဲ့နိုင်ပါတယ်။ အင်းဝခေတ်မှာ စာဆို ရှင်မဟာရဋ္ဌသာရက "သု စိ ပု ဘာ ဝိ လိ သိ ဓာ" ဆိုပြီး အတိုကောက်ကို သုံးခဲ့တယ်။ ဒီဆုံးမစာကို သင်ရတဲ့အခါ သု = သုဏေယျ၊ စိ =စိန္တေယျ စသည်ဖြင့် အတိုကောက်တွေ ပြန်ဖော်ထားကို မှတ်ရတယ်။ တခါ သုဏေယျဆိုတာ နာကြားရာ၏၊ စိန္တေယျ ဆိုတာ ကြံစည်ရာ၏၊ ဆိုပြီး မြန်မာပြန်အနက်ကို မှတ်ထားရပြန်တယ်။ အဲဒါနဲ့ မြန်မာပြန်အနက်တွေရဲ့ ရှေ့ဆုံးစကားလုံးမျိုးတွေယူပြီး "ကြား ကြံ မေး ပြော စူးစမ်း ရေးမှတ် လေ့ကျင့် နှုတ်တက်" ဆိုပြီး အတိုမှတ်လိုက်တယ်။ စာမေးပွဲဖြေတဲ့အခါမှာလည်း အနက်အတွက် စိတ်ပူစရာမလိုတော့တဲ့အပြင် အခုထက်ထိကို မှတ်မိနေဆဲဖြစ်တဲ့ စာလုံးလေးတွေဖြစ်သွားပါတယ်။

အတိုကောက်တွေတွေ့ရင် ဆိုင်သည်ဖြစ်စေ မဆိုင်သည်ဖြစ်စေ မှတ်သားထားတတ် ပြန်ဖော်တတ်တာက အလေ့အကျင့်လိုဖြစ်နေပါတော့တယ်။ တခါမှာ အိုင်ဒီခေ အိုင်ဒီခေနဲ့ ပြောနေတာကြားလို့ မဖော်နိုင်ဘဲ ဘာပါလိမ့်ဆိုပြီး မေးတဲ့အခါ ဟာ ဒီစာလုံးလေးက အလွယ်လေးလေ၊ အိုင် ဒုန့် နိုး ကို ပြောတာဆိုပြီး ဟားတာခံရပါတယ်။

ဆိုင်ရာဆိုင်ရာ ပညာရပ်တွေ လုပ်ငန်းခွင်တွေမှာ အသုံးဝင်နေဆဲဖြစ်တဲ့ အတိုကောက်စာလုံးလေးတွေ ရှိကြပါတယ်။ ဒီအတိုကောက်တွေဟာ ပညာရပ်လေ့လာနေကြသူတွေ လုပ်ငန်းတူလုပ်နေကြသူတွေထဲမှာ သွားလာလှုပ်ရှားပြီး အသုံးတည့်နေကြပါတယ်။

ငယ်ငယ်တုန်းက လူကြီးတွေ သင်ပေးခဲ့တဲ့ စကားလုံးသုံးလုံးကို မှတ်မိပါသေးတယ်။
"ပု ဒိ အာ" တဲ့။
သင်ပေးတဲ့သူကလည်း သိပ်ပြီး အရှည်ကြီးတွေ ရှင်းပြမနေတော့ပဲ အဲဒီသုံးလုံးကို ရွတ်ကြည့်ကွလို့ပဲ ပြောပါတယ်။ ကိုယ်တိုင်ကလည်း ဘာလို့ရွတ်ရမှာလဲ အဓိပ္ပါယ်သိမှ ရွတ်နိုင်မယ် ဘာမယ် စောဒကမတက်ဘဲ "ပု ဒိ အာ" လို့ ဆိုကောင်းကောင်းနဲ့ ဆိုနေတာပါပဲ။ နောက်တော့မှ "ပု ဒိ အာ" ဆိုတာ ဘာကိုဆိုလိုမှန်း သိတဲ့အခါ ရွတ်ခိုင်းတဲ့သူနဲ့ ဒီအကြောင်းကို ဆွေးနွေးဖြစ်ကြပါတယ်။ ဘာဖြစ်လို့ ဟိုငယ်ငယ်တုန်းက အနက်ကို မရှင်းပြဘဲ ဒီစကားလုံးကို ရွတ်ခိုင်းရတာလဲဆိုတာ အဲဒီမှာ နားလည်သွားပါတယ်။

အတိုကောက်တွေဟာ ဆောင်ရတာ မှတ်ရတာလည်း လွယ်တယ်၊ အသုံးလည်းတည့်တယ်၊ အနက်သိတဲ့အခါ ပိုပြီးအကျိုးများပါတယ်ဆိုတာပါပဲ။

ငယ်ငယ်တုန်းက ဖတ်ခဲ့ မှတ်ခဲ့ ကျက်ခဲ့ အော်ဆိုခဲ့တဲ့ အတိုကောက်များရှိရင်လည်း တဦးနဲ့တဦး ပြန်လည်ဝေငှကြရင် အတိုကောက်လေးတွေ အသုံးဝင်နေဆဲဖြစ်နေပါလိမ့်မယ်။

ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)
၁၂-ဩဂုတ်-၂၃

Jun 6, 2023

တန်းလန်းများဖြင့် (ဝတ္ထုမတိုမရှည်)

"ဟေ့ ဒီဖတ်စာအုပ်တွေက ဘယ်သူ့ဟာတွေလဲ။ ကြမ်းပေါ်ကြီးမှာကွာ"

"အဲဒါ ကျနော့် ဟာတွေ အဖေ။  လွယ်အိတ်ထဲရောက်နေတဲ့ တိုလီမုတ်စတွေ အမှိုက်သရိုက်တွေ စနေ တနင်္ဂနွေကျောင်းပိတ်တုန်း ထုတ်ရှင်းမလို့ ကြံထားတာ မလုပ်ဖြစ်ဘူး။အခုမှ လုပ်ဖြစ်တာ"

"မနက်ဖြန် တနင်္လာနေ့ပဲ။ မင်းလွယ်အိတ်ထဲ ရှင်းပြီးရင် စာအုပ်တွေ ပြန်ထည့်ဦး။ စာအုပ်အဖုံးတွေလည်း အသစ်ပြန်ဖုံးဦး၊ ဟိုစာအုပ်နှစ်အုပ်မှာဆို ပြဲနေပြီ"

"ဒီအိမ်စာလေး တွက်ပြီးသွားရင် အဲဒါ လုပ်မယ် အဖေ" သင်္ချာဖတ်စာအုပ်ကို လက်ဖြင့် ထောက်ပြရင်း သူပြောလိုက်တယ်။

"ဟာ .. အိမ်စာလုပ်နေတာ။ တီဗီရှေ့ကြီးမှာ" 

ဒါက သူ့ထက် အတန်းတတန်းပဲ ကြီးတဲ့ အစ်ကိုက ပြောတာ။ သူက လက်တွေ့ဆန်တဲ့သူဖြစ်လို့ မနက်ဖြန်ကျောင်းသွားဖို့ အဆင့်သင့်ဖြစ်ပုံရပြီး ငှားထားတဲ့ အခုလထုတ် မဂ္ဂဇင်းတအုပ်ကို ဇိမ်နဲ့ဖတ်နေတာ။ 

"တီဗီရှေ့ကြီးမှာ အိမ်စာလုပ်တာ ငါ့စတိုင်ပဲလေကွာ။ တီဗီမှာ ကြော်ငြာဝင်တဲ့အချိန် သင်္ချာတွက်တာပေါ့။ ဒီနေ့ည ကားကောင်းတယ်ကွ"

"သားလေးရေ ထမင်းဆက်မစားတော့ဘူးလား၊ ဒီစားပွဲပေါ်မှာ သားစားလက်စပန်းကန်တွေ့လို့"

"ဟုတ်ကဲ့အမေ စားနေတာ။ အမေ့ကြက်ဥကြော်စောင့်နေတာနဲ့"

"အမေသာ မကြော်ရင် ငါ့သားလေးလည်း ညစာတပိုင်းပဲ စားဖြစ်မှာပေါ့။ နောက်ဆို ကြက်ဥလေးတော့ ကြော်တတ်အောင် လုပ်ထား။ တွေ့တယ်မဟုတ်လား။ သားတို့ ဦးလေးတွေ အကုန်လုံး ချက်တတ်ပြုတ်တတ်သမားတွေချည်းပဲ။ သားအစ်ကိုကြီးတောင် ထမင်းကြော်တတ်နေပြီ"

"ကြော်တတ်အောင် နောက်တော့ ကြိုးစားပါမယ်အမေ။ အခုတော့ ဒီပုစ္ဆာလေးတွက်လိုက်ဦးမယ်"

တီဗီကို မော့ကြည့်လိုက်တော့ ဇာတ်လမ်းက စနေပြီ။ 

အဲဒါနဲ့ ဘော့ပင်ကို အသာချပြီး ကြည့်ဖို့ ပြင်ပါတယ်။ 

"ဟဲ့ နင် စာတွေရပြီလား (ဇာတ်လမ်းထဲမှာ ကောင်မလေးက ကောင်လေးကို မေးလိုက်တာ)

"ဟင့်အင်း မရသေးဘူး" ကောင်လေးက ပြန်ဖြေတယ်။

"စာကျက်ရတာ တော်တော်ခက်နေလား"  

ကောင်မလေးက စာတော်ပုံရတယ်။ 

အင်း သူတို့ အခန်းထဲမှာလည်း ဒီလိုကောင်မလေးတွေချည်းပဲ ပ ဒု တ စွဲနေတာ။ ပြိုင်ဆိုင်မှုတွေ အားကြီးလွန်းလို့ တယောက်နဲ့ တယောက် မတည့်ကြဘူး။ 

တွေးပြီးတဲ့အခါ ဇာတ်လမ်းကို ပြန်အာရုံစိုက်တယ်။ 

"ဒီ ဘိုင်အိုများဟာ သူ့မှာပါတဲ့ အဓိပ္ပါယ်တွေ နားလည်အောင် အရင်လုပ်။ ပြီးမှ စာကြောင်းကို ဖတ်။ ပိုရလွယ်တယ်"

ဘိုင်အို ဘိုင်အို …

ဇာတ်ကားကြည့်နေရင်း ကောင်မလေးပြောမှ သူသတိရသွားတယ်။ ဟုတ်တယ် ဘိုင်အို။ ဟာ မနက်ဖြန် ဘိုင်အိုဆရာမ အချိန်က ပထမဆုံးအချိန်ပဲ။ သောကြာနေ့ ဆရာမအချိန်ဝင်တုန်းက စာကျက်ခိုင်းလိုက်ပါတယ်။ တနင်္လာနေ့မှာတဲ့ တယောက်ချင်း ထွက်ဆိုရမယ်တဲ့။ မရတဲ့သူ အတန်းရှေ့ထွက်ခိုင်းပြီး ဆော်ပလော်တီးမယ်ဆိုလား။ ရိုးရိုးတောင် တီးမှာမဟုတ်ဘူးတဲ့။ 

ဟိုက် အဲဒီ ဘိုင်အို မကျက်ရသေးဘူး။ ကဲ ကောင်လေးနဲ့ ကောင်မလေး တာ့တာ။ 

ခုနက ကြမ်းပြင်ပေါ်ရောက်နေဆဲ ဖတ်စာအုပ်တွေထဲကနေ ဘိုင်အိုဖတ်စာအုပ်ကို သူယူလိုက်တယ်။ ဆရာမရှင်းပြတုန်းကတော့ နားလည်သလိုလိုပဲ။ အခုပြန်ဖတ်ကြည့်တော့ ပထမတကြောင်းမှာတင် ရွာပါမက ကမ္ဘာပတ်သွားတယ်။ 

"ဘိုင်အိုဆိုတာ တခြားသူတွေအတွက်သာ ထိုင်ငိုရင် ငိုမယ်။ ဒို့ကတော့ အေးဆေးပဲလေ" တီဗီက အသံကို ကြားလိုက်ရတယ်။ ဇာတ်လမ်းထဲက အဲဒီကောင်မလေးကို အတော့်ကို အမြင်ကတ်သွားတယ်။ 

"ကိုကြီး အဲဒီတီဗီ ပိတ်လိုက်တော့"

"ဘယ်သူမှ မကြည့်ဘူးလေ။ မင်းတယောက်ထဲ သင်္ချာတွက်ရင်း ကြည့်နေတာ။ အဖေက ရုံးစောစောသွားရမှာမို့လို့ အိပ်ပြီထင်တယ်။အမေလည်း မီးဖိုချောင်မှာ ပန်းကန်တွေ ဆေးနေတာ။ မင်း မကြည့်ချင် မင်းထပိတ်လေကွာ" 

"နောက်မှ ပိတ်မယ်။ ထားလိုက်။ ဒီမှာ စာကျက်လို့ မရတဲ့အထဲ" 

ပထမစာကြောင်းကိုပဲ ပြန်ဖတ်ကြည့်တယ်။ ဘာတွေရေးထားမှန်း နားမလည်ဘူး။ နားမလည်တဲ့ဟာကို အလွတ်ကျက်ရမယ်ဆိုတာ အဓိပ္ပါတယ်မရှိဘူး။ အတန်းရှေ့ထွက်ပြီး ကြိမ်လုံးနဲ့ အဆော်ခံလိုက်ရင် ပြီးတာပဲ။ အဲ .. အရိုက်ခံလို့တော့ မဖြစ်ဘူး။ ညနေပိုင်းမှာ တခြားအခန်းက ဟိုကောင်တွေနဲ့ ဘောလုံးကန်ဖို့ ချိန်းထားတယ်။ ဆရာမက အရိုက်ကြမ်းတော့ တော်တော်ကြာ ဘောမကန်ဖြစ်ရင် သက်သက်မဲ့ သိက္ခာကျရဦးမယ်။ ရအောင် ကျက်ဦးမှ။ 

မရ။ တကြောင်းမှ ကျက်လို့မရ။ 

"သားတို့ မအိပ်သေးဘူးလား။ ဖျာခင်းပြီး ခြင်ထောင်ထောင်ကြတော့။ ခြင်တွေ လာနေပြီ။ တီဗီကြီးကလည်း ဖွင့်လို့။ မင်းသမီးက ဘယ်သူ။ သြော် ဟို ကြော်ငြာထဲက မင်းသမီးလေးပဲ။ အမေ ကြည့်လိုက်ဦးမယ်"

အမေ ကြည့်လိုက်ဦးမယ် ဆိုကာမှ ကြော်ငြာအစီအစဉ်က ဝင်လာတယ်။ ဇာတ်လမ်းပြနေတာလား ကြော်ငြာပြနေတာထဲ ဇာတ်လမ်းဝင်ပြပေးတာလား မသဲကွဲ။ 

"ငါ့သားလေး ကျောင်းဝတ်စုံတွေ မီးပူတိုက်ပြီးသွားပြီလား။ အလယ်တန်းပြီးလို့ အတန်းကြီးရောက်သွားရင် သားတို့ ကိုယ့်ကျောင်းဝတ်စုံ ကိုယ့်ဘာသာကိုယ် မီးပူတိုက်မယ်ဆိုလို့။ ဆယ်တန်းရောက်ရင်တော့ စာပဲကျက်ကြ"

အင်း မီးပူလည်း မတိုက်ရသေးပါလား။ သူ ခေါင်းကုတ်လိုက်တယ်။ 

"ကဲ ကဲ မီးပူတိုက်ပြီးပုံမရဘူး။ အမေပဲ တီဗီကြည့်ရင်း တိုက်လိုက်တော့မယ်"

အမေ ထိုင်နေရာမှ ပြန်ထပြီး ကျောင်းဝတ်စုံတို့ မီးပူတို့ မီးပလပ်ခုံတို့ သွားယူတယ်။ 

ဘိုင်အို ကျက်ရင်း သူစိတ်ဓာတ်ကျလာတယ်။ စာတကြောင်းတောင် မရသေးတာ စာတပုဒ်လုံးရဖို့ဆိုရင် အခုပြနေတဲ့ ပေရှည်ဇာတ်ကားသာပြီးသွားမယ်။ စာတကြောင်းကိုပဲ ထပ်ခါထပ်ခါ ဆိုနေတာကို မဂ္ဂဇင်းဖတ်နေတဲ့ အစ်ကိုက သတိထားမိသွားတယ်။ 

"ဒီတကြောင်းပဲ ကျက်နေတာလား။ ဟိုကောင်လေးတောင် အခု ဆရာဝန်ဖြစ်သွားပြီ" တီဗီကို လက်ညှိုးထိုးပြရင်း သူ့ကို စလိုက်ပုံပဲ။ 

"မင်းတို့ဘိုင်အို ဆရာမက ငါ့အတန်းပိုင်ဖြစ်ခဲ့တဲ့သူပဲကွ။ မင်းကို ငါ့ညီလေးမှန်း မသိသေးဘူး ထင်တယ်။ တီချယ့်ကို ပြောလိုက်ကွ။ ငါ့ရဲ့ ညီပါလို့။ မင်းစာမရလို့ကတော့ ကောင်းကောင်းကြီး သမလိမ့်မယ်။ ငါ့တုန်းကတော့ အတန်းထဲ အတော်ဆုံးဆိုတော့ အတန်းခွဲစာမေးပွဲစစ်လို့ အေ အခန်းကို ပြောင်းဖို့ရတာတောင် သူက ကျမအခန်းမှာ လူတော်တယောက်လောက် ထားပါစေဦးဆိုပြီး ငါ့ကို ဆွဲထားလိုက်တာ" 

"မပြောတော့ပါဘူးကွာ။ ပြောရင် မင်းညီဆိုပြီး သူ့အစ်ကိုလို စာတော်မှာပဲဆိုပြီး ငါ့ပဲ စာမေးနေမှဖြင့်။ အခုတောင် စာရသေးတာ မဟုတ်ဘူး။ အရိုက်ပဲ ခံလိုက်တော့မယ်"

"သား စာမရလို့ ဘယ်တုန်းကများ အရိုက်ခံရလို့တုန်း" တီဗီကြည့်ရင်း မီးပူတိုက်ရင်းဖြင့် သားနှစ်ယောက်စကားပြောတာကို ကြားရသော အမေက ဝင်မေးလိုက်တာ။ 

"ဟိုတုန်းက အရိုက်မခံရပေမယ့် မနက်ဖြန်တော့ အရိုက်ခံရတော့မှာ အမေ"

"ဘိုင်အိုကွ ဘိုင်အို ဟား ဟား" အစ်ကိုက တဟားဟားရယ်တယ်။ သူ့တုန်းက ဘယ်လိုမျိုး ကျော်ဖြတ်ခဲ့သည် မသိ။ 

အိပ်ခန်းထဲမှ အဖေထွက်လာရင်း "ဟေ့ သား ခြင်ထောင်ထဲဝင်ပြီးကျက်"

"ဒီမှာ ရှင့်သား ဘိုင်အိုတွေ ကျက်မရလို့တဲ့"

"အခုမှ ကျက်ရသလားကွာ။ နှစ်ရက်လုံးလုံး ဝတ္ထုတွေပဲ ဖတ်နေတာလား"

မဖြေဘဲ ငြိမ်နေလိုက်တယ်။ ဖတ်လက်စ ဝတ္ထုက ပထမတွဲပဲ ပြီးသေးတယ်။ ဒုတိယတွဲကို မနက်ဖြန်ကျောင်းဆင်း အိမ်ပြန်ရောက်လို့ နေ့လည်စာစားပြီးမှ ဖတ်မယ် စိတ်ကူးထားတာ။ 

တီဗီဇာတ်လမ်းက ဘာအလွမ်းအဆွေးမှ မပါဘဲ ပျော်ပျော်ရွှင်ရွှင် ဇာတ်သိမ်းသွားတယ်။ ဘိုင်အိုမရတဲ့ ကောင်လေးက ဆရာဝန်ကြီးဖြစ်သွားတယ်။ ကောင်မလေးကလည်း ဆရာဝန်မကြီးဖြစ်သွားတာပဲ။ စာပိုတော်တယ်ဆိုတော့ နိုင်ငံခြားတွေ ဘာတွေမှာ ဘွဲ့လွန်တွေ ထပ်ယူပြီး အောင်မြင်တဲ့ သမားတော်ကြီးဖြစ်သွားတယ်ပေါ့လေ။ ကောင်မလေးက ကောင်လေးကို စာတွေ ရှင်းပြပေး ကူကျက်ပေးနဲ့ဆိုတော့ ဖြစ်သင့်ပါတယ်လေ။ 

ငါတော့ ဆရာဝန် မဖြစ်လည်း နေပါစေလေ။ အင်ဂျင်နီယာလောက် ဖြစ်ရင်ကို ရပါပြီ။ အင်ဂျင်နီယာဖြစ်ချင်ရင်  သင်္ချာတော်ရမယ်လို့ အဖေကတော့ ပြောတာပဲ။ အင်း သင်္ချာအိမ်စာတွေလည်း တွက်လို့ မပြီးသေး။ တီဗီမှ အသံများ တိတ်ဆိတ်သွားသည့်အတွက်ထင့်။ အိပ်ချင်စရာကောင်းလောက်အောင် သူပျင်းရိသွားတဲ့အတွက် တချက်နှစ်ချက် သမ်းလိုက်ရတယ်။ 

နေ့ခင်းက ဖတ်ထားတဲ့ သိုင်းဝတ္ထုထဲက အရေးအဖွဲ့တွေကို ပြန်သတိရမိလိုက်တယ်။ 

ညသည် တိတ်ဆိတ်ငြိမ်သက်လှသည်။

လေတိုးသံ သဲ့သဲ့သာ ကြားရသည်။

ထိုစဉ် … 

မနက်ဖြန်တော့ ဘာပဲဖြစ်ခဲ့ ဖြစ်ခဲ့ ဒုတိယတွဲကို ဆက်ဖတ်မှ ဖြစ်မယ်ဟု ခေါင်းရှုပ်နေရင်း တန်းလန်းဖြင့် သူတွေးလိုက်မိတယ်။ 

ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)

၅-ဇွန်-၂၀၁၉