Dec 26, 2022

လူအိုတို့၏ စကားဝိုင်း - ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)

အကြောင်းများပေါင်းဆုံမိသည့်အတွက် တိုက်ခန်းကျဉ်းကျဉ်းလေး၏ ဖယောင်းပုဆိုးခင်းထားသော ဧည့်ခန်းပိစိကြမ်းပြင်ပေါ်တွင် ညတစ်ညစာ သူတို့ဆုံမိကြသည်။ မည်သို့သော အကြောင်းများပေါင်းဆုံမိကြသနည်းဟူ ဆွေမျိုးသက်ကြီးပိုင်းတစ်ယောက်ဆုံးပါးသွားခြင်း၊ ထိုနာရေးသို့ လာရောက်ကြခြင်း၊ နာရေးအိမ်တွင် လူများနေသဖြင့် နေထိုင်ရာနယ်များသို့မပြန်ကြမီ ယခုအိမ်သို့လာရောက်ညအိပ်ခြင်း၊ မတွေ့ရသည်မှာ ကြာပြီဖြစ်သဖြင့်ရှေးဟောင်းနှောင်းဖြစ်များ ပြောလိုကြခြင်း ဟူသည့် အကြောင်းများ ပေါင်းဆုံကြသဖြင့် ဖြစ်သည်။
ဆွေမျိုးထဲတွင် သာရေးနာရေးရှိမှ သူတို့ဆုံနိုင်ကြသည်။ တရွာစီနေ တနယ်စီနေ တမြို့စီနေကြသူများ ဖြစ်သဖြင့် ဆုံကြတုန်းမှာ ပြောစရာတွေက မကုန်။ တချို့မှာ အသက်အရွယ်အရ ကျန်းမာရေးအရ မလာရောက်နိုင်ကြသူများ ရှိသည်။ ရွာမှာကျန်ခဲ့တဲ့ ဘယ်သူ့ကိုတော့ ငါမေးတယ်ဆိုတာ ပြောပြလိုက်စမ်းပါဟု မှာကြသည်။
အဖိုးကြီး အဖွားကြီး အရွယ် ဆံဖြူသွားကျိုးများ ဖြစ်နေသော်လည်း ငယ်စဉ်ကအကြောင်းများ ပြောကြပြီဆိုလျှင် သူတို့မှာ ထိုစဉ်က အသက်အရွယ်အတိုင်း နုပျိုသွားကြသည်ကဲ့သို့ ဖြစ်နေကြသည်။ အဖြစ်အပျက်တစ်ခုကို ပြောကြပြီး ရယ်မောကြသည်။ အဲဒါ ငါလည်း မသိခဲ့ပါလားဆိုလျှင် မသိသူသည် အဟားခံရလေသည်။ မင်းက/နင်က အဲဒီတုန်းက ဘယ်ရောက်နေတာတုန်းဆိုပြီး မေးသည့်အခါ အမေးခံရသူကလည်း သူ့အကြောင်းကို ပြန်ပြောင်းပြောပြရလေသည်။ ထိုအခါ ဇာတ်ကြောင်းသည် ပိုမိုပြည့်စုံလာရလေသည်။ ဆုံးပါးကွယ်လွန်သွားသူ၏ အကြောင်းကိုလည်း သူတို့ပြောသည့်အကြောင်းအရာထဲတွင် ကြားရသည်။ ဆွေမျိုးတော်သည်သာမက သူတို့နှင့်ရွယ်တူဖြစ်သည့်အတွက် သူငယ်ချင်းကဲ့သို့ မိတ်ဆွေကဲ့သို့ဖြစ်ခဲ့သူတစ်ဦး၏အကြောင်းလည်းဖြစ် ထိုသူ၏နာရေးလည်း ဖြစ်သည့်အတွက် ထိုသို့ပြောကြရာတွင် ဆွေးဆွေးမြေ့မြေ့ပြောကြလေသည်။ နားထောင်သူတို့မှာ ပိုမိုပြီး နှမြောသတိရခြင်းဖြစ်ရသည်။
သက်ကြီးပိုင်းတို့ ဝိုင်းဖွဲ့သည်၏နောက်နားတွင် သက်လတ်ပိုင်းတို့က နောက်နားရှိ လွတ်သည့်ကြမ်းပြင်ပေါ်တွင် ထိုင်နေသည့်သူက ထိုင်သည်။ ရေနွေးကုန်သွားသည့်အခါ ထပ်ဖြည့်ပေးဖို့ အဆင်သင့်ရှိနေသည့်သူက ရှိသည်။ သက်ငယ်ပိုင်းနှင့် မြေးအရွယ်ကလေးများမှာကား အကြီးဝိုင်း အလတ်ဝိုင်းထဲမဝင်သာ။ ကြားရရုံလောက်ရှိသည့် နေရာမှသာ မတ်တပ်ရပ်နားစွင့်ကြရလေသည်။
စကားဝိုင်းအလယ်တွင် ဇွန်းသုံးလေးငါးချောင်းပါသောလက်ဖက်သုပ်တစ်ပန်းကန်၊ ရေနွေးကရားအိုး၊ ကြွေရေနွေးခွက်လေးငါးလုံးနှင့် မက်ခွက်တချို့သာ ချထားသည်။ တခေါင်းလုံးဖြူနေသော အဖွားကြီးတယောက်ကတော့ ပြောင်းဖူးဖက်ဆေးပေါ့လိပ်ကြီးကို ဖွာနေသည်။ သူ၏ အမှတ်တံဆိပ်မှာ ထိုပြောင်းဖူးဖက်ဆေးပေါ့လိပ်ကြီး ဖြစ်သည်။ နောင်းလူတို့ကို သူ့အကြောင်းညွှန်းလိုသည့်အခါ သူ့နာမည်ကို ပြောပြရုံမက အဲဒီအဖွားက သူ့ကြည့်လိုက်ရင် ပြောင်းဖူးဖက်ဆေးပေါ့လိပ်ကြီး အမြဲတမ်းဖွာနေတဲ့သူပေါ့ဟု ထည့်ပြောရသူဖြစ်သည်။ သူ့အဖိုးကြီးကတော့ အသက်ကြီးသည်အထိ ယာထဲကိုင်းထဲအလုပ်လုပ်နေဆဲဖြစ်ပြီး သန်သန်မာမာရှိလှသည်။ သူ၏ အမှတ်တံဆိပ်မှာ မာဖလာတဘက်ထည်ကို လည်ပင်းတွင်ဖြစ်စေ ပုခုံးထက်တွင်ဖြစ်စေ တင်ထား ဆောင်ထားတတ်ခြင်းဖြစ်သည်။
ဘကြီး ဘာတွေမစားသလဲ ဘာတွေရှောင်သလဲဟု မေးလျှင် ဟေ့ ငါက အကုန်စားတယ် ဘာမှ မရှောင်ဘူးဟု ဆိုသူဖြစ်သည်။ သူက ထမင်းစားလျှင် ကြမ်းပြင်ပေါ်ဆိုပါက ဆောင့်ကြောင့်ထိုင်သာ စားလေ့ရှိသည်။ ဒီဘကြီး ထိုင်ခုံပေါ်ထိုင်စားလျှင် မည်သို့စားမည်နည်းဟု သွားကြည့်သည့်အခါ ထိုင်ခုံပေါ်တွင်လည်း ဆောင့်ကြောင့်ထိုင် စားသည့်သူဖြစ်သည်။
ထိုဘကြီး၏ညီလား အစ်ကိုလား မမှတ်မိတော့သည့် ဘကြီးတယောက်မှာ ပိန်ပိန်ရှည်ရှည်နှင့်ဖြစ်ပြီး ဟာသဉာဏ်ရွှင်ပုံရလေသည်။ စကားဝိုင်းတွင် သူက ဦးဆောင်ပြောနေသည်က များသည်။ ဟေ့ မင့်သားက ဆေးကျောင်းတက်မှာလားကွ၊ အရိုးတွေအတွက်တော့ မပူနဲ့ငါ့ကောင်၊ ငါတို့ရွာမှာ ပေါတယ်၊ လာပို့ဆို လာပို့ပေးမယ်ဟု ခပ်တည်တည်ပြောသူဖြစ်သည်။ ထိုဘကြီးမှာ ပြောသည့်အတိုင်း လုပ်မည့်သူဟု ယုံကြည်မိသည်။
သူတို့မှာ ခေတ်ကာလမျိုးစုံကို ဖြတ်သန်းခဲ့ဖူးကြသည့်အတွက် အတွေ့အကြုံများစွာရှိကြသည်။ ပြောနေကြသည်ကို နားထောင်ရသူတို့မှာ ထိတ်တလန့်လန့်ဖြစ်ရသည်။ သူတို့မှာကား ထိုထိုအဖြစ်အပျက်များကို ယခုအခါတွင် ရယ်ရွှင်ဖွယ်များအဖြစ်ပြောင်းပြီး ပြောနိုင်နေကြလေသည်။
သူတို့စကားပြောကြ ဆိုကြသည်ကို နားထောင်ရသည်မှာ အိပ်ဖို့ကိုပင်လျှင် မေ့နေသည်အထိဖြစ်ရသည်။ အဖေ အမေကလည်း မင်းတို့တွေ သွားအိပ်ကြတော့ဟု မပြောအား။ သူတို့ကိုယ်တိုင်ကလည်း အခုလို စကားဝိုင်းမျိုးကို ကြားချင်နားထောင်နေကြချင်သူများဖြစ်သည်။ ကလေးတွေလည်း နားထောင်ရတာပေါ့ဟု စိတ်ထဲရှိချင်ရှိကြပါလိမ့်မည်။
သူတို့ဘာတွေပြောကြသည်ဆိုသည်ကို ပြန်လည်မမှတ်မိတော့ပါ။ နားထောင်စဉ်ကမူ မကြားဖူးသည့်အကြောင်းအရာများဖြစ်သည့်အတွက် လွန်စွာစိတ်ဝင်စားမိခဲ့သောအကြောင်းများဖြစ်သည်။ အဖိုးကြီး အဖွားကြီးများသည် စကားပြောကောင်းကြသူများ ဖြစ်ကြသည်ဟု ထည့်သွင်းဖွဲ့ဆိုရပေမည်။
နောက်တနေ့တွင် သူတို့သည် သူတို့သားမြေးမြစ်များရှိရာ သူတို့နေရာဒေသအသီးသီးသို့ ပြန်ကြရလေသည်။ တခြားသော ဆွေမျိုးတယောက်ယောက်၏ သာရေးနာရေးကို အကြောင်းပြုပြီး တခြားသော အိမ်တစ်အိမ်အိမ်တွင် သူတို့ဆုံကောင်းဆုံနိုင်ပြီး ယခုကဲ့သို့ စကားများများပြောကြ ဆိုကြ ရယ်မောကြ လွမ်းမောကြပေလိမ့်ဦးမည်။ ထိုသို့ဆုံလျှင် ယခုတခေါက်တွေ့သည့်လူတိုင်း ပါနိုင် မပါနိုင်ကို သူတို့မစဉ်းစားကြပါ။ သာရေးနာရေးသည် ယခုတွေ့သည့်အထဲမှ သူအိုတဦးဦးကို အကြောင်းပြုသည်လည်း ဖြစ်ကောင်းဖြစ်နိုင်သေးသည်ဆိုသည်ကိုလည်း သူတို့ကောင်းကောင်းသိကြလေသည်။
သူတို့အားလုံးသည် လောကတွင် မရှိတော့ပြီ။ သူတို့မရှိတော့သော်လည်း ညတစ်ညတွင် သူတို့ဆုံခဲ့ကြသည့် စကားဝိုင်းအကြောင်းကို ထိုစဉ်က နားထောင်သူဖြစ်ခဲ့သည့်သူတစ်ဦးက အမှတ်တရအနေဖြင့် ပြန်လည်ပြောပြကာ ရေးဖွဲ့နေသည့်အကြောင်းကိုလည်း သူတို့ သိမသွားကြ။ ပြန်ပြောပြသူသာ ပန်းချီဆွဲတတ်ပါလျှင် "လူအိုတို့၏ စကားဝိုင်း" အမည်ရ ပန်းချီပုံတစ်ပုံလောက် ဆွဲဖြစ်ပေလိမ့်မည်။ လူအိုတို့၏ စကားဝိုင်းသည် နုပျိုလှပနေလေပြီတကား။
၂၅-ဒီဇင်ဘာ-၂၀၂၂

မူချားချို - ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)

မူချားချိုဆိုတာ “Muchachos” ကို မြန်မာမှုပြုကြည့်တာဖြစ်ပါတယ်။ မူချားချိုဆိုတာကို စသိလာတာက မူချားချိုတွေကြောင့်ပါပဲ။ တမြန်နေ့က နိုင်ငံလုံးကျွတ်အောင်ပွဲခံကြတဲ့အခါ အောင်ပွဲခံပြည်သူပြည်သားတွေဟာ ပျော်ပျော်ပါးပါး မူချားချိုကြတယ်။ ကစားနေကြတဲ့ ပွဲစဉ်တလျှောက်လုံးမှာလဲ အားပေးတဲ့ပရိသတ်ကလည်း မူချားချို၊ ကွင်းထဲကန်တဲ့ကစားသမားတွေကလည်း မူချားချို၊ အဝတ်လဲခန်းမှာလည်း သူတို့ဆိုကြတာ မူချားချို။

လက်သီးလက်မောင်းတန်းတာမဟုတ်တဲ့ လက်ဟန်အနေအထားတခုနဲ့ လက်ကိုထားကြပြီး သီဆိုကြတဲ့ ရွတ်ဆိုကြတဲ့ သံပြိုင်ဟစ်ကြွေးကြတဲ့သီချင်းက မူချားချို။ ဒီမူချားချိုသီချင်းထဲ ဘာတွေပါသလဲ သိချင်မိတယ်။
မူချားချိုဟာ ၆၂ နှစ်အရွယ်ဂီတပညာရှင်နဲ့ အသက် ၃၀ အရွယ်ကျောင်းဆရာလေးတို့ရဲ့ ဖန်တီးမှုကြောင့်မွေးဖွားလာခဲ့တယ်လို့ဆိုရမယ်။ (၂၀၂၀)နိုဝင်ဘာမှာ ကမ္ဘာကျော်ဘောလုံးသမားကြီး မာရာဒိုနာ ကွယ်လွန်တယ်။ နောက်တနှစ် (၂၀၂၁)မှာ အာဂျင်တီးနားဘောလုံးအသင်းဟာ Copa America ချန်ပီယံဖြစ်တယ်။ ကျောင်းဆရာ Fernando Romero က သူတို့ဘောလုံးအသင်းမှာ မာရာဒိုနာရဲ့ ဘောလုံးထူးချွန်တဲ့စိတ်ဓါတ်တွေ ကိန်းအောင်းနေတဲ့အတွက် ဒါကို ဂုဏ်ပြုတဲ့အနေနဲ့ သီချင်းတပုဒ်ဖန်တီးတယ်။
“Muchachos, Esta Noche Me Emborracho” ဆိုတဲ့သီချင်းက (၂၀၀၃)မှာ Guillermo Novellis က ဆိုထားတာရှိတယ်။ ကျောင်းဆရာနဲ့သူ့မိတ်ဆွေနှစ်ဦးသားက ဒီသီချင်းရဲ့သံစဉ်တေးသွားကိုယူပြီး စာသားထည့်တယ်။ ဒီသီချင်း ပေါက်သွားတယ်။ အဆိုတော်ကြီး Novellis ကတောင် အံ့အားသင့်ဖြစ်စေခဲ့တယ်။ ဒီသီချင်းနဲ့ပတ်သက်လို့ Novellis ကို အင်တာဗျူးထားတာရော Romero ကို ဗျူးထားတာရော အင်တာနက်မှာ ရှာကြည့်နိုင်တယ်။
မူချားချိုထဲမှာ Diego နဲ့ Lionel ဆိုတဲ့ နာမည်တွေ။ Diego Armando Maradona နဲ့ Lionel Andres Messi ကို ထည့်ရေးတယ်။ ငါတို့ဟာ ဒီနှစ်ယောက်နေတဲ့တိုင်းပြည်မှာနေတယ်လို့ ဂုဏ်ယူထားတာ။ ဖောက်ကလန်စစ်ပွဲမှာ ကျဆုံးသွားတဲ့စစ်သည်တွေကိုလည်း မမေ့ဘူး၊ ဂုဏ်ပြုတယ်၊ de los pibes de Malvinas။ မာရာဒိုနာရဲ့ မိဘတွေနာမည်တွေပါ ပါတယ်၊ Don Diego နဲ့ La Tota။
သီချင်းစာသားတွေနဲ့သီချင်းတေးသွားအလိုက်ဟာ ကမ္ဘာ့ဖလားသိမ်းပိုက်နိုင်ရေးအတွက် ကြီးစွာသော တွန်းအားဖြစ်ခဲ့ပုံရတယ်။
မူချားချိုတို့ရေ … သုံးကြိမ်မြောက်ချန်ပီယံဖြစ်ရမယ်ဆိုတဲ့ ငါတို့အိမ်မက် မက်နိုင်ပြီ
“Muchachos, Ahora Nos Volvimos A Ilusionar ….”
၂၀-ဒီဇင်ဘာ-၂၀၂၂
မှီငြမ်း (ref.)
“How Argentina’s Favorite Song Became the World Cup’s Soundtrack” by Rory Smith

ပန်းချီများကို ခံစားကြည့်ခြင်းမှသည် - ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)

ပန်းချီကို ကောင်းကောင်းမဆွဲတတ်။ ကောင်းကောင်းမဆွဲတတ် ဆိုသဖြင့် မကောင်းတကောင်းတော့ ဆွဲတတ်မှာပဲဟု ပြောလျှင် မှန်ကောင်းမှန်ပါလိမ့်မည်။ စိတ်ပါလာ၍ စိတ်လိုလက်ရ ဆွဲဖြစ်လိုက်သော ပုံများမှာ ကြည့်ရှုခံစားမိသူများ၏ အမြင်တွင် "အိုး ... ဆွဲထားတာ မိုက်လိုက်တာ" ဟု ဖြစ်သွားချင် ဖြစ်သွားပေလိမ့်မည်။ ဝန်ခံရပါမူ သူသည် ပန်းချီကို ကောင်းကောင်းမဆွဲတတ်။

ပန်းချီဆွဲရာတွင် အသုံးပြုသော ကိရိယာတန်ဆာပလာ အသုံးအဆောင်များကိုလည်း သေသေချာချာသူမသိ။ သေသေချာချာမသိဟု ဆိုခြင်းမှာလည်း မသေမချာတော့ သိတယ်ပေါ့ဟု မေးလျှင် ဟုတ်တယ် တချို့ဟာတွေသိတယ် သုံးတတ်တယ် သုံးဖူးတယ်ဆိုတာလောက် ပြန်ပြောနိုင်ပေလိမ့်မည်။
ကြာလာသည့်အခါ "ဒီကောင်က အဲဒီအပိုင်းမှာ အဖြစ်လောက်တော့ ရှိတဲ့သူ" ဟု အိမ်က လူကြီးတွေ၏ ချီးမွမ်းကြခြင်းကို ခံဖူးသည်အထိ အောင်မြင်ခဲ့သည်။ ပန်းချီတွင် ထိုသို့ အဖြစ် ရှိသောသူက ပန်းချီကားများတွေ့လျှင် အငမ်းမရ ကြည့်တတ်သည့် အထုံဝါသနာကလည်း ရှိနေပြန်သည်။ ပန်းချီကားတိုင်းကို ကြည့်တာလား ဆိုလျှင် ဟုတ်တယ် ဘာပဲဆွဲထားဆွဲထား ကြည့်တယ်ဟု သူဖြေပါလိမ့်မည်။
သူ့တိုင်းပြည်မှ ပန်းချီဆရာများ လာပြသော ပန်းချီကားများရှိသည့် အရောင်းပြခန်းကို မအားသည့်ကြားမှ အချိန်ပေးပြီး သူအရောက်သွားသည်။ တကားချင်းစီကို ထောင့်မျိုးစုံမှ အကွာအဝေးမျိုးစုံမှ ကြည့်သည်။ ပြခန်းရှိ ပန်းချီကားများကို သုံးလေးငါးခါပတ်ပြီး ကြည့်သည်။ တချို့ပန်းချီကားများကို ခံစားသည့်အခါ ထိုပန်းချီကို ဆွဲသည့် ပန်းချီဆွဲသူမဟုတ်သည့်အတွက် ပန်းချီကားမှပေးချင်သည့်ခံစားမှုကို သူမရ။ ဥပမာပြောရပါလျှင် ရှုခင်းပန်းချီကားထဲတွင် တောင်တန်းပါသည် ငှက်များပျံနေတာပါသည် စီးဆင်းနေသောမြစ်ပါသည် မြစ်ထဲတွင် ရွက်လှေပါသည် မြစ်ကမ်းနားတွင် ထိုင်ခုံပါသည်။ ပါနေကြများ ပါနေသော ပန်းချီကားတွင် ပန်းချီဆွဲသူက ဘာပေးချင်မှန်း သူမသိခဲ့။ (စာကြွင်း-သုံးခါမြောက်လှည့်ပတ်ကြည့်ရင်း ပန်းချီဆရာကို မေးကြည့်သည်မှ ရေးနည်းအသစ်ဖြင့် ရေးထားသည့် ပန်းချီဟု သိရပြီး အံ့အားသင့်မိသည်)။
ပန်းချီကားညာဖက်ထောင့်နားတွင် မြက်ပင်လည်း မဟုတ် ဝါးပင်လည်းမကျ ဖြစ်နေသော ကောက်ကောက်ကွေးကွေးခြစ်ထားတာပါသည်။ ထိုသို့ခြစ်ထားချင်သလို ခြစ်ထားသည်မှာ ပန်းချီကားကြည့်သူအတွက် အရသာပျက်စေသည်ဟု သူက ယူဆသည်။ သေသေချာချာလေ့လာကြည့်ပါမှ ထိုကောက်ကောက်ကွေးကွေးမှာ ပန်းချီဆွဲသူ၏ လက်မှတ်ဖြစ်ကြောင်း သိရသည်။
ပန်းချီဆွဲရာတွင် အဖြစ်ရှိသည်ဟု သူ့ကို ချီးမွမ်းကြရာမှ ပန်းချီကြည့်ရာတွင်လည်းအဖြစ်ရှိသူဟု ဆိုကြပေလိမ့်ဦးမည်။
ပန်းချီဆွဲမသင်ဘဲ ပန်းချီကားများကြည့်နည်းသင်တန်းကို တက်ဖို့ သူကြိုးစားဖူးသည်။ ပန်းချီဆွဲတတ်အောင် သင်မှာမဟုတ်ပါ၊ ပန်းချီကားတွေကို ဘယ်လိုကြည့်ရလဲဆိုတာသာ သင်ပေးတဲ့အတန်းလေးများ ရှိသလားဟု သူမေးလျှင် ဘယ်လိုအူကြောင်ကြောင်လူလည်းဟု အထင်ခံရနိုင်ပါသည်။ သူ့ကို နားလည်သည့် ပန်းချီပညာရှင်များ ရှိကောင်းရှိလိမ့်မည်။ ပန်းချီကားကြည့်ရှုခံစားနည်းအကြောင်းကို သူတို့ထံမှ သင်ခွင့်ရကောင်းရနိုင်သည်။
စာကြည့်တိုက်မှာ စာအုပ်ငှားရင်း အမှတ်မထင် ကောက်ငှားမိလိုက်သော စာအုပ်တအုပ်က သူလေ့လာချင်သောအပိုင်းကို ရေးပြထားတာဖြစ်ကောင်းဖြစ်နိုင်သည်။ စာမြည်းကြည့်လိုက်သည့်အခါ အတော်ကောင်းတဲ့စာအုပ်လေးတအုပ်ကို ငှားလိုက်မိတာပဲဟု သူ့ဖာသာသူ ချီးကျူးမိသွားသည်။ ခက်သည်မှာ ထိုစာအုပ်သည် အနောက်တိုင်းပန်းချီကားများအတွက်သာ ဖြစ်သည်။
ပန်းချီကားများကြည့်ရှုခံစားတတ်ဖို့ ရှေးဦးစွာ ဖတ်မိသည့်စာအုပ်နှစ်အုပ် သူ့မှာရှိသည်။ ဆရာပေါ်သစ်၏ အလှရှာတော်ပုံ နှင့် အလှရှာတော်ပုံ(၂) ဖြစ်သည်။ အလှရှာတော်ပုံ စာအုပ်တွင် တတိယအကြိမ်၊ ၂၀၁၅ ဟု ထုတ်ဝေကြိမ်နှင့် ခုနှစ်ကို တွေ့ရသည်။ အလှရှာတော်ပုံ(၂) တွင် ပထမအကြိမ်၊ ၂၀၁၆ ဟု တွေ့ရသည်။ အလှရှာတော်ပုံစာအုပ်ပါ အမှာစကားများနှင့် စာရေးသူ၏ ကျေးဇူးစကား (ပေါ်သစ် ဇွန် ၁ ရက်၊ ၁၉၆၇ ခုနှစ်) များကို ဖတ်ရသည်။ အမှတ်မထင် ဝယ်ယူခဲ့မိသော ဆရာပေါ်သစ်၏ ထိုစာအုပ်နှစ်အုပ်သည် ပန်းချီကားများကို မည်သို့ ကြည့်ရှုခံစားရမည်ကို သိလိုသော သူ့အား အကျိုးကျေးဇူးများစွာ ပေးပါသည်။
လီယိုနာဒို၏ မိုနာလီဇာကိုသာ သိသောသူသည် ဆရာပေါ်သစ်ရေးသည်ကို ဖတ်ရမှ လီယိုနာဒို၏ ဂျနီဗရာ ဒီဘင်ချီကို သိရသည်။ အင်တာနက်တွင် ရှာကြည့်ပြီး မိုနာလီဇာနှင့် ဘာကွာသလဲဟု စူးစမ်းမိသည်အထိ သူ့မှာဖြစ်ရသည်။ ဗာမီယာ ရေးဆွဲသော စားဖိုမှူးပန်းချီကားကို တွေ့ရပြီး ဗာမီယာ ရေးဆွဲခဲ့သည့် ပန်းချီကား ၃၆ ကားကို သူစိတ်ဝင်စားမိသည်။
ဆရာပေါ်သစ်သည် မြန်မာပန်းချီ အရှေ့ တိုင်းလက်ရာ အနောက်ပန်းချီတို့ကို ဝေဖန်ရေးပြသည်သာမက ပန်းချီပညာရှင်များအကြောင်းကိုပါ ဖွဲ့နွဲ့ပြခဲ့ပါသည်။ မြန်မာမိုနာလီဇာ ဆောင်းပါးတွင် ပုံတူပန်းချီကားရေးဆွဲသူ ပန်းချီဆရာကယ်လီအကြောင်းရေးပြထားသည့်အပိုင်းကို ဖတ်မိသည်။ ကယ်လီဆွဲသော ပန်းချီလက်ရာတခုတွင် လက်မဆွဲတတ်ဘူးဟု ဝေဖန်ခံရသည့်အတွက် ကယ်လီသည် လုစ်ပြတိုက်ကြီးသို့သွားကာ ပန်းချီကားကြီးများတွင်ပါသော လက်နေလက်ထားများကို ကူးဆွဲလေ့ကျင့်ပုံမှာ မှတ်သားထိုက်သည့် အဖြစ်အပျက်တခုဖြစ်သည်။
ဆရာပေါ်သစ်၏ ထိုဆောင်းပါးများစုစည်းထားသော စာအုပ်နှစ်အုပ်ဖတ်မိသည်တွင် ပြုလုပ်ချင်သော အရာတခုမှာ ထိုစာအုပ်နှစ်အုပ်တွင်ပါသော ပန်းချီကားမူရင်းများကို အင်တာနက်ထဲတွင် လိုက်လံရှာဖွေပြီး ဆရာ့ဆောင်းပါးများနှင့်တွဲကာ ပြန်လည်ဖတ်ရှုလေ့လာဖို့ဖြစ်သည်။ ထိုဆန္ဒမျိုးမှာ မြန်မာကဗျာများအကြောင်းရေးထားသော စာအုပ်တအုပ်ကို ဖတ်ပြီး ထိုစာအုပ်ထဲမှ ရှေးဟောင်းကဗျာများ၊ ရှားပါးကဗျာများကို ရှာဖွေရလွယ်ကူရန် ကူးယူသိမ်းဆည်းထားခြင်း အသံဖြင့် ဖတ်ရှုမှတ်တမ်းတင်ထားခြင်း စသည်တို့ ပြုလုပ်လျှင်ကောင်းမည်ဟု စိတ်ကူးရှိခဲ့ခြင်းမျိုးနှင့် ပုံစံတူပါလိမ့်မည်။
သူသည် ပန်းချီများကို ခံစားကြည့်ရှုရာတွင် ပန်းချီရေးဆွဲသူ၏ ရှုထောင့်မှ မခံစားဘဲ ပန်းချီကြည့်ရှုသူ၏ ရှုထောင့်မှ ခံစားတတ်ဖို့ကိုပင် အချိန်အတော်ကြာကြာ လေ့လာရဦးမည်ဖြစ်သည်ကို နားလည်သဘောပေါက်ထားပါသည်။
စာရွက်ပိုင်းတခုပေါ်တွင် ကလေးတယောက် ကြောင်ခြစ်ခြစ်ထားသော ပုံတပုံကို ကြည့်တတ်ဖို့ကလည်း ထိုပုံကို ခံစားတတ်သော အမြင်ရှိဖို့ အချိန်မည်မျှကြာအောင် ကြိုးစားရဦးမည်ဆိုသည်ကို သူမခန့်မှန်းတတ်သေးသည်မှာလည်း သူ၏ အားနည်းချက်တခု ဖြစ်ကောင်းဖြစ်ပေလိမ့်မည်။
၁၈-ဒီဇင်ဘာ-၂၀၂၂

ဂိုးပေါက်တွေ ချဲ့ရမယ် - ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)

 

"ဂိုးပေါက်တွေ ချဲ့လိုက်ရမယ်"

"ခင်ဗျာ"
"အေး ဟုတ်တယ်၊ ဘောလုံးပွဲတွေ ပိုကြည့်ကောင်းအောင်ဆိုရင် ဂိုးပေါက်တွေ ချဲ့လိုက်ဖို့ လိုတယ်"
"အဖေက ဂိုးပေါက်တွေပဲချဲ့ဖို့ပြောနေ၊ ဂိုးပေါက်က သူ့ဖာသာသူနေပါစေ အဖေရ၊ အခုအတိုင်းလဲ ကြည့်ကောင်းနေတာပဲ မဟုတ်လား"
"မင်းက ဘောလုံးလဲ ဟုတ်တိပတ်တိကန်ဖူးတာမဟုတ်တဲ့အပြင် ဘောပွဲကြည့်ပါးလည်း ဝပုံမပေါ်ဘူး"
ထောက်ပြတာမှန်နေသည့်အတွက် ဘာမျှပြန်မပြောသာ။ ဂိုးပေါက်ချဲ့ရေးအားဘာကြောင့်မှန်းမသိ ဆန့်ကျင်မိသလိုဖြစ်သွားသည့်အတွက် ယူထားသည့်အဆိုကို ကိုယ်တိုင် ထောက်ခံဖို့အတွက် စကားလုံးများရှာနေစဉ်တွင် အဖေက ဆက်ပြောသည်။
"အခုကာလမှာ ဂိုးသမားတွေက ပိုတော်လာတယ်ကွ၊ နောက်တန်းကစားသမားတွေကလည်း ဖြတ်ထုတ်တာ ဂိုးမရအောင် ကာကွယ်ကြတာမှာ မြန်ဆန်လာတယ်၊ ညံ့လာတာက ဂိုးသွင်းညံ့လာကြတာပဲ၊ ဂိုးချော်ကြတာ ခဏခဏဖြစ်ကြတယ်၊ ပယ်နယ်တီမှာလည်း ဂိုးဝင်အောင် မသွင်းနိုင်ကြဘူး၊ နောက်တခါ အသင်းတသင်းသင်းက ဗွေဆော်ဦးဂိုးရသွားပြီဆိုရင် ဂိုးပိတ်ကစားကြတာမျိုး ကစားတာနဲ့ ကစားပွဲဟာ ဘယ်လိုမှ ကြည့်မကောင်းတော့ဘူး"
"ဒါတွေကြောင့် ဂိုးတိုင်တွေချဲ့ဖို့လိုတယ်လို့ အဖေဆိုလိုချင်တာလား"
"အေးကွ၊ နောက်အကြောင်းပြချက်တွေလည်း အများကြီးရှိသေးတယ်"
"ကျနော် ပြောကြည့်မယ် အဖေ။ နှစ်ဖက်အသင်းဟာ ခြေညီနေတဲ့အခါ၊ အခုဆိုရင် ဘယ်သူ့ဘယ်သူမှ ဂိုးမသွင်းနိုင်သေးဘူးခင်ဗျလို့ ဘောပွဲကြေညာသူပြောသလို ဖြစ်နေတဲ့အခါ ကြည့်ရတာ ပျင်းစရာကောင်းသလိုဖြစ်နေတတ်တယ်"
"ဟုတ်တယ်"
အဖေက ဟုတ်တယ်ဟု စကားထောက်ပေးသည့်အခါ အားတက်လာပြီး အဝေးက ဘောလုံးကို အပြေးကန်လိုက်သလို လျှာခလုတ်တိုက်မတတ်ဆက်ပြောသည်
"နောက်တချက်ကတော့ ဂိုးသွင်းကောင်းတဲ့ တိုက်စစ်မှူးတွေ ကစားပွဲမှာ ထိခိုက်နာကျင်ပြီး လူစားလဲခံရတဲ့အခါ"
"ဒါလည်း ဟုတ်တယ်"
"တဖက်အသင်းက တလုံးအသာနဲ့ နိုင်နေချိန် ရှုံးနေတဲ့အသင်းက ချေပဂိုးသွင်းဖို့ခွင့်မသာတဲ့အခါ ရှုံးမဲမဲတယ်လို့ပြောကြသလိုမျိုး ညစ်တွန်းတွန်းပြီး ကြမ်းကြမ်းတမ်းတမ်းကစားနေတဲ့အခါ"
"မင်းပြောတာတွေ ငါသဘောတူပါတယ်"
"အဖေ သဘောတူပေမယ့် ဒီအချက်တွေကြောင့်မို့လို့ လက်ခံထားပြီးသား ဂိုးပေါက်အတိုင်းအတာကို ချဲ့ရမယ်ဆိုတာမျိုးကတော့ သိပ်ဘဝင်မကျဘူးခင်ဗျ"
အဖေက သူသောက်နေကျ ရေနွေးခွက်ကိုကိုင်ကာ မီးဖိုချောင်ဖက်ထသွားသည်။ ဒါက အဖေရဲ့ နည်းပညာဖြစ်ပုံရသည်။ သားဖြစ်သူကို ချေပဖို့ ရေနွေးထပ်သွားထည့်ရင်း လမ်းမှာ စဉ်းစားသွားပုံရသည်ထင်။ ထင်တာလွဲသည်။ အဖေက ပေါ့ပါးသွက်လက်စွာ မြန်မြန်ဆန်ဆန်ပြန်ရောက်လာပြီး
"ငါက ဂိုးပေါက်ချဲ့ဖို့ပဲ ပြောတာ၊ ဘယ်လိုချဲ့မလည်းဆိုတာ မင်းတို့လူငယ်တွေ ဆက်စဉ်းစားကြပေါ့"
ရေနွေးခွက်ထဲမှ အငွေ့တထောင်းထောင်းထနေသောရေနွေးကို တချက်နှစ်ချက်မှုတ်သောက်လိုက်ရင်း သူက ဆက်ပြောသည်။
"ချဲ့တာ မချဲ့တာ သဘောတူဖို့ မတူဖို့ အခုက ဆွေးနွေးနေကြတာမဟုတ်ဘူးလေကွာ၊ ချဲ့ပြီဆိုတဲ့အခါ ဘယ်လိုချဲ့မှာလဲဆိုတာကို ဆက်တွေးဖို့ပြောတာ"
"မဟုတ်ဘူးလေ အဖေရ၊ ဂိုးပေါက်သာ ချဲ့လိုက်မယ်ဆိုရင် ဘက်စကတ်ဘောလို ဂိုးတွေ တလုံးပြီးတလုံးသွင်းကုန်ကြမှာပေါ့"
"ဘက်စကတ်ဘောလို ဖြစ်ကုန်မှာပဲလို့ထင်ရင် မှားမှာပဲ၊ ကစားနည်းလည်း မတူ၊ ကွင်းလည်း မတူ၊ ဘာမှ မတူပါဘူးကွာ၊ သုံးတဲ့ ဘောတောင် မတူတဲ့ဟာ"
"ဟုတ်ပြီ အဖေ၊ ချဲ့ပြီဆိုရင် ဘေးတိုင်နှစ်ဖက်ကိုပဲ ချဲ့မှာလား၊ ဂိုးဘားတန်းကို နည်းနည်းမြင့်လိုက်မှာလား"
"အေးလေကွာ၊ ငါ ခုနက ပြောခဲ့ပြီပဲ၊ ဘယ်လိုချဲ့မလဲဆိုတာ မင်းတို့တွေးကြဆိုတာ၊ ငါက ချဲ့ဖို့လိုတယ်ဆိုတာပဲ ပြောတာ၊ ချဲ့လိုက်ရင်တော့ အချိန်ပိုကစားကြတယ်ဆိုတာမျိုး ဖြစ်လာမှာ မဟုတ်ဘူး။ ကဲ အိပ်ချိန်တောင် ကျော်နေပြီ၊ မနက်စောစောထ၊ သွား သွား သွားအိပ်တော့"
အိပ်ရာထဲရောက်သည်အထိ ဂိုးချဲ့ရေး မချဲ့ရေးကို ပြန်တွေးရင်း အိပ်မရ။အိပ်မက်ထဲမှာ ဖီဖာအဖွဲ့ချုပ်ပြုလုပ်နေသော အစည်းအဝေးတခုတွင် ဂိုးပေါက်ချဲ့ရေး မချဲ့ရေးအတွက် မဲခွဲနေကြသည်ဟု မြင်မက်မိလေသည်။ နာမည်ကျော် ဂိုးသွင်းဘုရင်များ၊ ဂိုးဖမ်းသမားများနှင့် သူတို့၏ ပရိသတ်များမှာ ဂိုးမချဲ့ရေးအတွက် ကြွေးကြော်နေကြပြီး ကျန်သူများကမူ ဂိုးပေါက်သာ ချဲ့ခွင့်ပေးလိုက်ပါက မည်သို့သော အကျိုးဆက်များ ရရှိလာနိုင်မည်ကို တွက်ချက်အဖြေထုတ် စူးစမ်းနေကြပေလေသတည်း။
၁၃-ဒီဇင်ဘာ-၂၀၂၂