Aug 13, 2023

အတိုကောက်များ

 

ဒါလေးတွေက ဆောင်ထားရင် အဆင်ပြေတယ်။ အသုံးဝင်တယ်။ တချို့လည်း အခုအထိကို အလွတ်ရနေတဲ့သူတွေ ရှိကောင်းရှိနိုင်တယ်။ ရွတ်လို့လည်း ကောင်းတယ်၊ ပြန်ဖော်ရတာလည်း လွယ်ကူတယ်ဆိုတဲ့ စာလုံးတွေဟာ စတင်မှတ်ခဲ့ချိန်ကနေပြီး စိတ်ထဲစွဲနေတဲ့အချိန်အထိ အသိဉာဏ်နဲ့တပါတည်း လိုက်ပါနေတတ်တယ်။

ဥပမာဆိုပါစို့၊ မြန်မာတွေရဲ့ ခေတ်တွေကို ပုဂံခေတ်ကနေ စပြောပါဆိုတဲ့အခါ "ပု ပင်း အင်း တောင် ညောင်ရမ်းနောင် ကုန်းဘောင် ကိုလိုနီ" ဆိုတာမျိုး မှတ်ထားလိုက်ကြတယ်။ ကုန်းဘောင်ခေတ် ဘုရင်တွေ ဆိုကြည့်ပါဆိုရင်လည်း "လောင်း နောင် ဆင် စဉ့် မောင် ဘိုး ဘ သာ ပု မင်း သီ" ဆိုတာမျိုး ပါးစပ်က ရွတ်လိုက်ကြတာပါပဲ။

တရက် အိမ်မှာ လူစုံတုန်း တယောက်က မေးတယ်။
"ဒီလက ၃၀ နဲ့ ရက်သတ်တာလား၊ ၃၁ နဲ့ ရက်သတ်တာလား"
မေးချင်တာက လကုန်ရက်ဟာ ၃၀ လား ၃၁ လားဆိုတာ မေးတာပါပဲ။

အဲဒီမှာ "ရက်သုံးဆယ်မှာ စက်တင်ဘာ၊ ဧပြီ ဇွန်နဲ့ နိုဝင်ဘာ၊ ကျန်သောလမှာ သုံးဆယ့်တစ်၊ ဖေဖေါ်ဝါရီ နှစ်ဆယ့်ရှစ်၊ ရက်ထပ်နှစ်မှာ တရက်တိုး၊ ဖေဖေါ်ဝါရီ နှစ်ဆယ့်ကိုး" ဆိုတာကို ကျယ်ကျယ်ဆိုပြတော့တာ။

အဖေက နားထောင်ရင်း "ငါတို့တော့ ဒီလောက်ကြီး မဆိုဘူးကွ၊ အေ ဇွန် နို စက် သုံးဆယ်မှတ်လို့ ခပ်တိုတိုလေး မှတ်ထားလိုက်တာပဲ" လို့ ပြောပါတယ်။ အကျယ်ကတော့ ရွတ်ဆိုလို့ကောင်းလို့ ကျက်ထားမှတ်ထားပေမယ့် အဖေပြောတဲ့ "အေ ဇွန် နို စက် သုံးဆယ်မှတ်" ဆိုတာလေးက ပိုပြီး တာသွားတဲ့အတွက် အသုံးကျအောင် စိတ်ထဲစွဲလို့သွားပါတယ်။

အတိုကောက်သုံးတာဟာ အင်းဝခေတ်ကတည်းက ရှိခဲ့ဟန်တူပါတယ်။ ဒီထက်စောတဲ့ ခေတ်တွေမှာလည်း သုံးကောင်း သုံးခဲ့နိုင်ပါတယ်။ အင်းဝခေတ်မှာ စာဆို ရှင်မဟာရဋ္ဌသာရက "သု စိ ပု ဘာ ဝိ လိ သိ ဓာ" ဆိုပြီး အတိုကောက်ကို သုံးခဲ့တယ်။ ဒီဆုံးမစာကို သင်ရတဲ့အခါ သု = သုဏေယျ၊ စိ =စိန္တေယျ စသည်ဖြင့် အတိုကောက်တွေ ပြန်ဖော်ထားကို မှတ်ရတယ်။ တခါ သုဏေယျဆိုတာ နာကြားရာ၏၊ စိန္တေယျ ဆိုတာ ကြံစည်ရာ၏၊ ဆိုပြီး မြန်မာပြန်အနက်ကို မှတ်ထားရပြန်တယ်။ အဲဒါနဲ့ မြန်မာပြန်အနက်တွေရဲ့ ရှေ့ဆုံးစကားလုံးမျိုးတွေယူပြီး "ကြား ကြံ မေး ပြော စူးစမ်း ရေးမှတ် လေ့ကျင့် နှုတ်တက်" ဆိုပြီး အတိုမှတ်လိုက်တယ်။ စာမေးပွဲဖြေတဲ့အခါမှာလည်း အနက်အတွက် စိတ်ပူစရာမလိုတော့တဲ့အပြင် အခုထက်ထိကို မှတ်မိနေဆဲဖြစ်တဲ့ စာလုံးလေးတွေဖြစ်သွားပါတယ်။

အတိုကောက်တွေတွေ့ရင် ဆိုင်သည်ဖြစ်စေ မဆိုင်သည်ဖြစ်စေ မှတ်သားထားတတ် ပြန်ဖော်တတ်တာက အလေ့အကျင့်လိုဖြစ်နေပါတော့တယ်။ တခါမှာ အိုင်ဒီခေ အိုင်ဒီခေနဲ့ ပြောနေတာကြားလို့ မဖော်နိုင်ဘဲ ဘာပါလိမ့်ဆိုပြီး မေးတဲ့အခါ ဟာ ဒီစာလုံးလေးက အလွယ်လေးလေ၊ အိုင် ဒုန့် နိုး ကို ပြောတာဆိုပြီး ဟားတာခံရပါတယ်။

ဆိုင်ရာဆိုင်ရာ ပညာရပ်တွေ လုပ်ငန်းခွင်တွေမှာ အသုံးဝင်နေဆဲဖြစ်တဲ့ အတိုကောက်စာလုံးလေးတွေ ရှိကြပါတယ်။ ဒီအတိုကောက်တွေဟာ ပညာရပ်လေ့လာနေကြသူတွေ လုပ်ငန်းတူလုပ်နေကြသူတွေထဲမှာ သွားလာလှုပ်ရှားပြီး အသုံးတည့်နေကြပါတယ်။

ငယ်ငယ်တုန်းက လူကြီးတွေ သင်ပေးခဲ့တဲ့ စကားလုံးသုံးလုံးကို မှတ်မိပါသေးတယ်။
"ပု ဒိ အာ" တဲ့။
သင်ပေးတဲ့သူကလည်း သိပ်ပြီး အရှည်ကြီးတွေ ရှင်းပြမနေတော့ပဲ အဲဒီသုံးလုံးကို ရွတ်ကြည့်ကွလို့ပဲ ပြောပါတယ်။ ကိုယ်တိုင်ကလည်း ဘာလို့ရွတ်ရမှာလဲ အဓိပ္ပါယ်သိမှ ရွတ်နိုင်မယ် ဘာမယ် စောဒကမတက်ဘဲ "ပု ဒိ အာ" လို့ ဆိုကောင်းကောင်းနဲ့ ဆိုနေတာပါပဲ။ နောက်တော့မှ "ပု ဒိ အာ" ဆိုတာ ဘာကိုဆိုလိုမှန်း သိတဲ့အခါ ရွတ်ခိုင်းတဲ့သူနဲ့ ဒီအကြောင်းကို ဆွေးနွေးဖြစ်ကြပါတယ်။ ဘာဖြစ်လို့ ဟိုငယ်ငယ်တုန်းက အနက်ကို မရှင်းပြဘဲ ဒီစကားလုံးကို ရွတ်ခိုင်းရတာလဲဆိုတာ အဲဒီမှာ နားလည်သွားပါတယ်။

အတိုကောက်တွေဟာ ဆောင်ရတာ မှတ်ရတာလည်း လွယ်တယ်၊ အသုံးလည်းတည့်တယ်၊ အနက်သိတဲ့အခါ ပိုပြီးအကျိုးများပါတယ်ဆိုတာပါပဲ။

ငယ်ငယ်တုန်းက ဖတ်ခဲ့ မှတ်ခဲ့ ကျက်ခဲ့ အော်ဆိုခဲ့တဲ့ အတိုကောက်များရှိရင်လည်း တဦးနဲ့တဦး ပြန်လည်ဝေငှကြရင် အတိုကောက်လေးတွေ အသုံးဝင်နေဆဲဖြစ်နေပါလိမ့်မယ်။

ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)
၁၂-ဩဂုတ်-၂၃

Jun 6, 2023

တန်းလန်းများဖြင့် (ဝတ္ထုမတိုမရှည်)

"ဟေ့ ဒီဖတ်စာအုပ်တွေက ဘယ်သူ့ဟာတွေလဲ။ ကြမ်းပေါ်ကြီးမှာကွာ"

"အဲဒါ ကျနော့် ဟာတွေ အဖေ။  လွယ်အိတ်ထဲရောက်နေတဲ့ တိုလီမုတ်စတွေ အမှိုက်သရိုက်တွေ စနေ တနင်္ဂနွေကျောင်းပိတ်တုန်း ထုတ်ရှင်းမလို့ ကြံထားတာ မလုပ်ဖြစ်ဘူး။အခုမှ လုပ်ဖြစ်တာ"

"မနက်ဖြန် တနင်္လာနေ့ပဲ။ မင်းလွယ်အိတ်ထဲ ရှင်းပြီးရင် စာအုပ်တွေ ပြန်ထည့်ဦး။ စာအုပ်အဖုံးတွေလည်း အသစ်ပြန်ဖုံးဦး၊ ဟိုစာအုပ်နှစ်အုပ်မှာဆို ပြဲနေပြီ"

"ဒီအိမ်စာလေး တွက်ပြီးသွားရင် အဲဒါ လုပ်မယ် အဖေ" သင်္ချာဖတ်စာအုပ်ကို လက်ဖြင့် ထောက်ပြရင်း သူပြောလိုက်တယ်။

"ဟာ .. အိမ်စာလုပ်နေတာ။ တီဗီရှေ့ကြီးမှာ" 

ဒါက သူ့ထက် အတန်းတတန်းပဲ ကြီးတဲ့ အစ်ကိုက ပြောတာ။ သူက လက်တွေ့ဆန်တဲ့သူဖြစ်လို့ မနက်ဖြန်ကျောင်းသွားဖို့ အဆင့်သင့်ဖြစ်ပုံရပြီး ငှားထားတဲ့ အခုလထုတ် မဂ္ဂဇင်းတအုပ်ကို ဇိမ်နဲ့ဖတ်နေတာ။ 

"တီဗီရှေ့ကြီးမှာ အိမ်စာလုပ်တာ ငါ့စတိုင်ပဲလေကွာ။ တီဗီမှာ ကြော်ငြာဝင်တဲ့အချိန် သင်္ချာတွက်တာပေါ့။ ဒီနေ့ည ကားကောင်းတယ်ကွ"

"သားလေးရေ ထမင်းဆက်မစားတော့ဘူးလား၊ ဒီစားပွဲပေါ်မှာ သားစားလက်စပန်းကန်တွေ့လို့"

"ဟုတ်ကဲ့အမေ စားနေတာ။ အမေ့ကြက်ဥကြော်စောင့်နေတာနဲ့"

"အမေသာ မကြော်ရင် ငါ့သားလေးလည်း ညစာတပိုင်းပဲ စားဖြစ်မှာပေါ့။ နောက်ဆို ကြက်ဥလေးတော့ ကြော်တတ်အောင် လုပ်ထား။ တွေ့တယ်မဟုတ်လား။ သားတို့ ဦးလေးတွေ အကုန်လုံး ချက်တတ်ပြုတ်တတ်သမားတွေချည်းပဲ။ သားအစ်ကိုကြီးတောင် ထမင်းကြော်တတ်နေပြီ"

"ကြော်တတ်အောင် နောက်တော့ ကြိုးစားပါမယ်အမေ။ အခုတော့ ဒီပုစ္ဆာလေးတွက်လိုက်ဦးမယ်"

တီဗီကို မော့ကြည့်လိုက်တော့ ဇာတ်လမ်းက စနေပြီ။ 

အဲဒါနဲ့ ဘော့ပင်ကို အသာချပြီး ကြည့်ဖို့ ပြင်ပါတယ်။ 

"ဟဲ့ နင် စာတွေရပြီလား (ဇာတ်လမ်းထဲမှာ ကောင်မလေးက ကောင်လေးကို မေးလိုက်တာ)

"ဟင့်အင်း မရသေးဘူး" ကောင်လေးက ပြန်ဖြေတယ်။

"စာကျက်ရတာ တော်တော်ခက်နေလား"  

ကောင်မလေးက စာတော်ပုံရတယ်။ 

အင်း သူတို့ အခန်းထဲမှာလည်း ဒီလိုကောင်မလေးတွေချည်းပဲ ပ ဒု တ စွဲနေတာ။ ပြိုင်ဆိုင်မှုတွေ အားကြီးလွန်းလို့ တယောက်နဲ့ တယောက် မတည့်ကြဘူး။ 

တွေးပြီးတဲ့အခါ ဇာတ်လမ်းကို ပြန်အာရုံစိုက်တယ်။ 

"ဒီ ဘိုင်အိုများဟာ သူ့မှာပါတဲ့ အဓိပ္ပါယ်တွေ နားလည်အောင် အရင်လုပ်။ ပြီးမှ စာကြောင်းကို ဖတ်။ ပိုရလွယ်တယ်"

ဘိုင်အို ဘိုင်အို …

ဇာတ်ကားကြည့်နေရင်း ကောင်မလေးပြောမှ သူသတိရသွားတယ်။ ဟုတ်တယ် ဘိုင်အို။ ဟာ မနက်ဖြန် ဘိုင်အိုဆရာမ အချိန်က ပထမဆုံးအချိန်ပဲ။ သောကြာနေ့ ဆရာမအချိန်ဝင်တုန်းက စာကျက်ခိုင်းလိုက်ပါတယ်။ တနင်္လာနေ့မှာတဲ့ တယောက်ချင်း ထွက်ဆိုရမယ်တဲ့။ မရတဲ့သူ အတန်းရှေ့ထွက်ခိုင်းပြီး ဆော်ပလော်တီးမယ်ဆိုလား။ ရိုးရိုးတောင် တီးမှာမဟုတ်ဘူးတဲ့။ 

ဟိုက် အဲဒီ ဘိုင်အို မကျက်ရသေးဘူး။ ကဲ ကောင်လေးနဲ့ ကောင်မလေး တာ့တာ။ 

ခုနက ကြမ်းပြင်ပေါ်ရောက်နေဆဲ ဖတ်စာအုပ်တွေထဲကနေ ဘိုင်အိုဖတ်စာအုပ်ကို သူယူလိုက်တယ်။ ဆရာမရှင်းပြတုန်းကတော့ နားလည်သလိုလိုပဲ။ အခုပြန်ဖတ်ကြည့်တော့ ပထမတကြောင်းမှာတင် ရွာပါမက ကမ္ဘာပတ်သွားတယ်။ 

"ဘိုင်အိုဆိုတာ တခြားသူတွေအတွက်သာ ထိုင်ငိုရင် ငိုမယ်။ ဒို့ကတော့ အေးဆေးပဲလေ" တီဗီက အသံကို ကြားလိုက်ရတယ်။ ဇာတ်လမ်းထဲက အဲဒီကောင်မလေးကို အတော့်ကို အမြင်ကတ်သွားတယ်။ 

"ကိုကြီး အဲဒီတီဗီ ပိတ်လိုက်တော့"

"ဘယ်သူမှ မကြည့်ဘူးလေ။ မင်းတယောက်ထဲ သင်္ချာတွက်ရင်း ကြည့်နေတာ။ အဖေက ရုံးစောစောသွားရမှာမို့လို့ အိပ်ပြီထင်တယ်။အမေလည်း မီးဖိုချောင်မှာ ပန်းကန်တွေ ဆေးနေတာ။ မင်း မကြည့်ချင် မင်းထပိတ်လေကွာ" 

"နောက်မှ ပိတ်မယ်။ ထားလိုက်။ ဒီမှာ စာကျက်လို့ မရတဲ့အထဲ" 

ပထမစာကြောင်းကိုပဲ ပြန်ဖတ်ကြည့်တယ်။ ဘာတွေရေးထားမှန်း နားမလည်ဘူး။ နားမလည်တဲ့ဟာကို အလွတ်ကျက်ရမယ်ဆိုတာ အဓိပ္ပါတယ်မရှိဘူး။ အတန်းရှေ့ထွက်ပြီး ကြိမ်လုံးနဲ့ အဆော်ခံလိုက်ရင် ပြီးတာပဲ။ အဲ .. အရိုက်ခံလို့တော့ မဖြစ်ဘူး။ ညနေပိုင်းမှာ တခြားအခန်းက ဟိုကောင်တွေနဲ့ ဘောလုံးကန်ဖို့ ချိန်းထားတယ်။ ဆရာမက အရိုက်ကြမ်းတော့ တော်တော်ကြာ ဘောမကန်ဖြစ်ရင် သက်သက်မဲ့ သိက္ခာကျရဦးမယ်။ ရအောင် ကျက်ဦးမှ။ 

မရ။ တကြောင်းမှ ကျက်လို့မရ။ 

"သားတို့ မအိပ်သေးဘူးလား။ ဖျာခင်းပြီး ခြင်ထောင်ထောင်ကြတော့။ ခြင်တွေ လာနေပြီ။ တီဗီကြီးကလည်း ဖွင့်လို့။ မင်းသမီးက ဘယ်သူ။ သြော် ဟို ကြော်ငြာထဲက မင်းသမီးလေးပဲ။ အမေ ကြည့်လိုက်ဦးမယ်"

အမေ ကြည့်လိုက်ဦးမယ် ဆိုကာမှ ကြော်ငြာအစီအစဉ်က ဝင်လာတယ်။ ဇာတ်လမ်းပြနေတာလား ကြော်ငြာပြနေတာထဲ ဇာတ်လမ်းဝင်ပြပေးတာလား မသဲကွဲ။ 

"ငါ့သားလေး ကျောင်းဝတ်စုံတွေ မီးပူတိုက်ပြီးသွားပြီလား။ အလယ်တန်းပြီးလို့ အတန်းကြီးရောက်သွားရင် သားတို့ ကိုယ့်ကျောင်းဝတ်စုံ ကိုယ့်ဘာသာကိုယ် မီးပူတိုက်မယ်ဆိုလို့။ ဆယ်တန်းရောက်ရင်တော့ စာပဲကျက်ကြ"

အင်း မီးပူလည်း မတိုက်ရသေးပါလား။ သူ ခေါင်းကုတ်လိုက်တယ်။ 

"ကဲ ကဲ မီးပူတိုက်ပြီးပုံမရဘူး။ အမေပဲ တီဗီကြည့်ရင်း တိုက်လိုက်တော့မယ်"

အမေ ထိုင်နေရာမှ ပြန်ထပြီး ကျောင်းဝတ်စုံတို့ မီးပူတို့ မီးပလပ်ခုံတို့ သွားယူတယ်။ 

ဘိုင်အို ကျက်ရင်း သူစိတ်ဓာတ်ကျလာတယ်။ စာတကြောင်းတောင် မရသေးတာ စာတပုဒ်လုံးရဖို့ဆိုရင် အခုပြနေတဲ့ ပေရှည်ဇာတ်ကားသာပြီးသွားမယ်။ စာတကြောင်းကိုပဲ ထပ်ခါထပ်ခါ ဆိုနေတာကို မဂ္ဂဇင်းဖတ်နေတဲ့ အစ်ကိုက သတိထားမိသွားတယ်။ 

"ဒီတကြောင်းပဲ ကျက်နေတာလား။ ဟိုကောင်လေးတောင် အခု ဆရာဝန်ဖြစ်သွားပြီ" တီဗီကို လက်ညှိုးထိုးပြရင်း သူ့ကို စလိုက်ပုံပဲ။ 

"မင်းတို့ဘိုင်အို ဆရာမက ငါ့အတန်းပိုင်ဖြစ်ခဲ့တဲ့သူပဲကွ။ မင်းကို ငါ့ညီလေးမှန်း မသိသေးဘူး ထင်တယ်။ တီချယ့်ကို ပြောလိုက်ကွ။ ငါ့ရဲ့ ညီပါလို့။ မင်းစာမရလို့ကတော့ ကောင်းကောင်းကြီး သမလိမ့်မယ်။ ငါ့တုန်းကတော့ အတန်းထဲ အတော်ဆုံးဆိုတော့ အတန်းခွဲစာမေးပွဲစစ်လို့ အေ အခန်းကို ပြောင်းဖို့ရတာတောင် သူက ကျမအခန်းမှာ လူတော်တယောက်လောက် ထားပါစေဦးဆိုပြီး ငါ့ကို ဆွဲထားလိုက်တာ" 

"မပြောတော့ပါဘူးကွာ။ ပြောရင် မင်းညီဆိုပြီး သူ့အစ်ကိုလို စာတော်မှာပဲဆိုပြီး ငါ့ပဲ စာမေးနေမှဖြင့်။ အခုတောင် စာရသေးတာ မဟုတ်ဘူး။ အရိုက်ပဲ ခံလိုက်တော့မယ်"

"သား စာမရလို့ ဘယ်တုန်းကများ အရိုက်ခံရလို့တုန်း" တီဗီကြည့်ရင်း မီးပူတိုက်ရင်းဖြင့် သားနှစ်ယောက်စကားပြောတာကို ကြားရသော အမေက ဝင်မေးလိုက်တာ။ 

"ဟိုတုန်းက အရိုက်မခံရပေမယ့် မနက်ဖြန်တော့ အရိုက်ခံရတော့မှာ အမေ"

"ဘိုင်အိုကွ ဘိုင်အို ဟား ဟား" အစ်ကိုက တဟားဟားရယ်တယ်။ သူ့တုန်းက ဘယ်လိုမျိုး ကျော်ဖြတ်ခဲ့သည် မသိ။ 

အိပ်ခန်းထဲမှ အဖေထွက်လာရင်း "ဟေ့ သား ခြင်ထောင်ထဲဝင်ပြီးကျက်"

"ဒီမှာ ရှင့်သား ဘိုင်အိုတွေ ကျက်မရလို့တဲ့"

"အခုမှ ကျက်ရသလားကွာ။ နှစ်ရက်လုံးလုံး ဝတ္ထုတွေပဲ ဖတ်နေတာလား"

မဖြေဘဲ ငြိမ်နေလိုက်တယ်။ ဖတ်လက်စ ဝတ္ထုက ပထမတွဲပဲ ပြီးသေးတယ်။ ဒုတိယတွဲကို မနက်ဖြန်ကျောင်းဆင်း အိမ်ပြန်ရောက်လို့ နေ့လည်စာစားပြီးမှ ဖတ်မယ် စိတ်ကူးထားတာ။ 

တီဗီဇာတ်လမ်းက ဘာအလွမ်းအဆွေးမှ မပါဘဲ ပျော်ပျော်ရွှင်ရွှင် ဇာတ်သိမ်းသွားတယ်။ ဘိုင်အိုမရတဲ့ ကောင်လေးက ဆရာဝန်ကြီးဖြစ်သွားတယ်။ ကောင်မလေးကလည်း ဆရာဝန်မကြီးဖြစ်သွားတာပဲ။ စာပိုတော်တယ်ဆိုတော့ နိုင်ငံခြားတွေ ဘာတွေမှာ ဘွဲ့လွန်တွေ ထပ်ယူပြီး အောင်မြင်တဲ့ သမားတော်ကြီးဖြစ်သွားတယ်ပေါ့လေ။ ကောင်မလေးက ကောင်လေးကို စာတွေ ရှင်းပြပေး ကူကျက်ပေးနဲ့ဆိုတော့ ဖြစ်သင့်ပါတယ်လေ။ 

ငါတော့ ဆရာဝန် မဖြစ်လည်း နေပါစေလေ။ အင်ဂျင်နီယာလောက် ဖြစ်ရင်ကို ရပါပြီ။ အင်ဂျင်နီယာဖြစ်ချင်ရင်  သင်္ချာတော်ရမယ်လို့ အဖေကတော့ ပြောတာပဲ။ အင်း သင်္ချာအိမ်စာတွေလည်း တွက်လို့ မပြီးသေး။ တီဗီမှ အသံများ တိတ်ဆိတ်သွားသည့်အတွက်ထင့်။ အိပ်ချင်စရာကောင်းလောက်အောင် သူပျင်းရိသွားတဲ့အတွက် တချက်နှစ်ချက် သမ်းလိုက်ရတယ်။ 

နေ့ခင်းက ဖတ်ထားတဲ့ သိုင်းဝတ္ထုထဲက အရေးအဖွဲ့တွေကို ပြန်သတိရမိလိုက်တယ်။ 

ညသည် တိတ်ဆိတ်ငြိမ်သက်လှသည်။

လေတိုးသံ သဲ့သဲ့သာ ကြားရသည်။

ထိုစဉ် … 

မနက်ဖြန်တော့ ဘာပဲဖြစ်ခဲ့ ဖြစ်ခဲ့ ဒုတိယတွဲကို ဆက်ဖတ်မှ ဖြစ်မယ်ဟု ခေါင်းရှုပ်နေရင်း တန်းလန်းဖြင့် သူတွေးလိုက်မိတယ်။ 

ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)

၅-ဇွန်-၂၀၁၉

Jun 4, 2023

ငယ်နာမည် ဝဲကျော်

ကြာခဲ့ပေမယ့် ဒါလေးတွေးတွေးတိုင်း ခွီလည်းခွီချင် (ရယ်လည်းရယ်ချင်) ခွီလည်း မခွီနိုင်(ရယ်လည်းမရယ်နိုင်) ဖြစ်ရတာလေး ပြောပြပါမယ်။ ပြောမယ်ဆိုတော့လည်း နားထောင်ပေးဖို့ ပြင်နေပြီဟုတ်။ စကားကို ပါးစပ်နဲ့မပြောဘဲ လက်မနှစ်ချောင်းနဲ့ ရေးပြတာဖြစ်လို့ ပကတိနားနဲ့ မဟုတ်ဘဲ စိတ်နားနဲ့ နားထောင်ပေးရင် အဆင်ပြေနိုင်ပါတယ်။

ကဲ ငယ်နာမည်ဝဲကျော် ဆိုတာလေး စရအောင်။
အဖေကြီးပြင်းရာ ရွာကို သုံးခေါက်မြောက်လား လေးခေါက်မြောက်လား ရောက်တုန်းကပေါ့။ နယ်မြို့ကြီးရဲ့ တဖက်ကမ်းက ရွာ။ ရွာရဲ့ ခေါင်းရင်းဘက်ခြမ်းကို သွားပြီးလို့ ဆောင်ရွက်စရာရှိတဲ့ကိစ္စတခုပြီးတဲ့အခါ ရွာမှာနေတဲ့ကြီးတော်ကြီးနဲ့ အတူတူလမ်းလျှောက်ပြန်လာကြတယ်။
အရင်အခေါက်တွေတုန်းက အဲဒီဖက်တွေ မရောက်ဖူးတော့ ရန်ကုန်သားခင်ဗျာ မြင်သမျှ အသစ်အဆန်းတွေချည်းပါပဲ။
ဆိုတဲ့အခါ လမ်းလျှောက်လည်း နှေးပါတယ်။ ကြီးတော်က ခပ်ဝဝဖိုင့်ဖိုင့်ဖြစ်တဲ့အပြင် အသက်လည်းကြီးပြီမို့ ဖြည်းဖြည်းလျှောက်ပါတယ်။ လမ်းလျှောက်နေကြတဲ့နေရာဟာ မြစ်နားဘေးဖြစ်တဲ့အတွက် ရုပ်ရှင်ထဲမှာဆို ဟိုသီချင်းလေးနောက်ခံဖွင့်ထားပေးရင် အတော်ဟန်ကျမှာပါပဲ။ "မမပုသိမ်သူ"သီချင်းပါ။ အတင်းကာရော ဆက်စပ်ကြည့်ရရင် ဒီရွာကလည်း ပုသိမ်သွားရာ လမ်းမကြီးရဲ့ တဖက်မှာ ရှိတာပဲ။
ကြီးတော်က သူ့ရွာထဲမှာ ကြေးရတတ်လူကုံထံထဲပါပုံရတယ်။ သွားခဲ့တဲ့နေရာကလည်း ဘုန်းကြီးကျောင်းဖြစ်တဲ့အခါ ကြီးတော်က ကျကျနနဝတ်စားလာခဲ့တာ။ အိမ်ပြန်မရောက်ခင် အိမ်ခြေစုစုရှိတဲ့နေရာရောက်တဲ့အခါ ကြီးတော်အသက်အရွယ်လောက်ရှိတဲ့ အဖွားကြီးတစ်ယောက်က "ဟေ့ ဝဲကျော် ဘယ်က ပြန်လာကြသလဲဟေ့၊ မြို့က ဆွေမျိုးအလည်လာတာလား" ဆိုပြီး နှုတ်ဆက်ပါတယ်။
ရန်ကုန်သားလည်း ဟ ဝဲကျော်ဆိုတာ ဘယ်သူ့ခေါ်တာတုန်းဆိုပြီး လှည့်ပတ်ကြည့်တော့ လမ်းမှာက ဒီတူဝရီးနှစ်ယောက်ပဲ လမ်းလျှောက်နေတာ။ ကြီးတော်က ဘာမှ ပြန်မပြောဘဲ သူ့လမ်းသူ ဆက်လျှောက်ပါတယ်။ အဲဒီအခါ ခုနက အဖွားကြီးကလည်း ရုတ်တရာက်တော့ ကြောင်စီစီဖြစ်သွားပုံရတယ်။ သူ့ကိုလွန်သွားတဲ့အထိ ဆက်မခေါ်ဘဲ ခြေလှမ်းဆယ်လှမ်းလောက်ရှိမှ နောက်ကနေ ထပ်ခေါ်ပါတယ်။
"ဟေး ဝဲကျော်မ ဘယ်က ပြန်လာကြသလဲ"
မ တလုံးထပ်တိုးခေါ်တယ်။ သေချာပြီ။ ဒါဟာ ကြီးတော်ကို ခေါ်တာပဲ။ ကြီးတော်က လှည့်မကြည့်။ မြန်မြန်လျှောက်သွားတဲ့အတွက် သူ့ကိုမီအောင် ခြေလှမ်းသွက်သွက်လျှောက်ရင်း နောက်ကိုလှည့်ကြည့်တဲ့အခါ အဖွားကြီးက ပြုံးပြပြိး " ဟေ့ .. ဝဲကျော်မတို့များ ဝလို့ လှလို့ ခေါ်တာတောင် လှည့်မကြည့်ဘူး ဟေးဟေ့" ဆိုပြီး ပြုံးရယ်ကာ ပြောနေပါတယ်။
ကြီးတော်က အိမ်ရောက်တဲ့အထိ ဘာစကားမှ မပြောပါ။
အဖေ အိမ်ပြန်ရောက်တဲ့အခါ အဖေ့ကို တိုးတိုးမေးရပါတယ်။ ကြိးတော်ရဲ့ ငယ်နာမည်က ဘယ်လိုခေါ်။ အဖေက မဖြေသေးဘဲ ဘယ်ဖြစ်လို့လဲကွလို့ မေးပါတယ်။ ကြုံခဲ့ရတာပြောပြတဲ့အခါ ဟေ ဟုတ်လား ငါတော့ မကြားဖူးဘူးကွလို့ ရယ်ရင်းပြောပါတယ်။
အဖေ့မှာလည်း ငယ်နာမည်ရှိပါတယ်။ ရွာကို တခေါက်ရောက်တုန်းက အနည်းငယ်မှောင်စပြုချိန်မှာ မျက်နှာချင်းဆိုင်လာနေသူတစ်ယောက်က ဟေး ဘယ်သူ (အဖေ့ငယ်နာမည်ခေါ်ရင်း)အလည်လာတာလားကွဆိုပြီး နှုတ်ဆက်ပါတယ်။ အဖေကလည်း အေး ဟုတ်တယ်ကွလို့ ခင်ခင်မင်မင်ပြန်နှုတ်ဆက်ပါတယ်။
စာဖတ်ရင်းနဲ့ ရန်ကုန်သားငယ်နာမည်လည်း သိချင်နေကြပြီထင့်။ ကြီးတော်နဲ့ မတူတဲ့အချက်ကတော့ ငယ်နာမည်များစွာထဲက မကြိုက်တဲ့ငယ်နာမည်ကို တယောက်ယောက်က ခေါ်တဲ့အခါ မသိယောင်မဆောင်ဘဲ မနေတဲ့အချက်ပါပဲ။ ထရံဘေးထိုးထားတဲ့ ဒမတိုကြီးကိုင်ပြီး နောက်ကနေ လိုက်ဖူးတာ အမှတ်တရပါပဲ။
လူတိုင်းမှာ ငယ်နာမည်ရှိချင်မှ ရှိနိုင်ပေမယ့် ရှိခဲ့လို့ရှိရင် ဒီလိုငယ်နာမည်ဟာ အကြိုက်ခံရသည်ဖြစ်စေ မကြိုက်သည်ဖြစ်စေ ငယ်နာမည်ဟာ ငယ်နာမည်ပါပဲ။
သက်လတ်ပိုင်း သက်ကြီးပိုင်းရောက်တဲ့အခါ တယောက်ယောက်ကများ ငယ်နာမည်ကို ခေါ်လိုက်တာနဲ့ အသက်တဝက်လောက်ငယ်သွားဖူးသူတွေ ရှိနိုင်တာပါပဲ။
ငယ်နာမည် မရှိခဲ့ရင်တော့ ဒီအတွေ့အကြုံလေး ရလိမ့်မယ် မထင်။
ဘယ်လိုလဲ၊ ငယ်နာမည်တွေ တွေးတွေးပြီး ခွီနေရပြီလား။
တချက်ပြုံးရင် ဒီအတွေ့အကြုံလေး ပြောပြရတာ တန်ပါလိမ့်မယ်။ ခွင့်လွှတ်ပါ ကြီးတော်။ နောက်ဆို တူကြီးလုပ်သလို ဒမကိုင်ပြီးလိုက်။
ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)
ကြီးတော်ကြီး (ငယ်နာမည် ဝဲကျော်) ရဲ့ တူ
၃-ဇွန်-၂၀၂၂
ခက်ဆစ် အဖွင့်
ဒမ (သတ်ပုံလွဲရေး)= တခုခုခုတ်ရာ ထစ်ရာတွင်သုံးသော အိမ်သုံးကိရိယာ

May 31, 2023

စကားများ - ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)

နောက်တပတ်ဆို စာမေးပွဲဖြေရတော့မယ်။ စာတွေကလည်း ဘာမှ မပြင်ဆင်ရသေး၊ ဘာတခုမှလည်း ဟုတ်တိပတ်တိ မရသေး၊ အိမ်ရှေ့ကနေ အိမ်နောက် စာအုပ်တကိုင်ကိုင်နဲ့ ဟိုနေရာမှာ ထိုင်ပြီးဖတ်ရနိုးနိုး ဒီနေရာမှာ မတ်တပ်ရပ်ပြီး စာကြည့်ရနိုးနိုးနဲ့ ဂနာမငြိမ်ဖြစ်နေတာကို တွေ့တဲ့အခါ အမေပေးနေကြ စကားလုံးတွဲလေး ဥပမာလေးကို ကြားရပါတယ်။

"ငါ့သားလေးတော့ ခံတွင်းပေါက်ရှာနေပုံပဲ"
"ဘယ်က ခံတွင်းပေါက်လည်း အမေ" ဆိုပြီး ပထမအကြိမ်ကြားတုန်းက ပြန်မေးမိတဲ့အခါ "ချေးယိုခါနီးမှ ချေးခံတွင်းပေါက်ရှာတာကို ပြောတာ သားရေ့" လို့ ပြန်ရှင်းပါတယ်။ ရှင်းမှပဲ ပိုရှုပ်သလိုဖြစ်တဲ့အတွက် ချေးခံတွင်းပေါက်ဆိုတဲ့ တင်စားမှုကို နားမလည်စွာနဲ့ ရှိနေတဲ့အခါ အဲဒါက "အလေး"သွားခါနီးမှ အိမ်သာရှာတာကို ပြောတာကွလို့ အဖေက ဝင်ပြောပါတယ်။
"အလေးဆိုတာ" လို့ ထပ်မေးရင်း အဖြေသိရတဲ့အခါ "အလေး"ဆိုတာသာမက "အပေါ့"ဆိုတဲ့စကားလုံးကိုပါ သိခဲ့ရပါတယ်။ စာကြွင်းအနေနဲ့ ဆိုရရင် စာသင်ခန်းမှာ စာသင်ဆရာ၊ဆရာမ ရှိနေတုန်း စာသင်နေတုန်း အပေါ့အပါးသွားချင်ရင် လက်ညှိုးတစ်ချောင်းထောင်ပြပြီး ဆရာ၊ဆရာမက ခေါင်းညိတ်ခွင့်ပေးရင် အခန်းပြင်ထွက်ခွင့်ရတာကို မှတ်မိပါသေးတယ်။
နောက်ပိုင်းမှာ ဒီလိုမျိုးကြုံတဲ့အခါ အမေမပြောခင် "အမေရေ သား ခံတွင်းပေါက်လိုက်ရှာနေတုန်း" လို့ ဆိုရင် အမေက ရယ်ပါတယ်။
စတုတ္ထတန်းတက်တုန်းက အင်္ဂလိပ်သာသာရပ်သင်ဆရာမကြီးတစ်ယောက်ရှိပါတယ်။ သူပြောနေကြစကားကို မှတ်သားခဲ့မိပါတယ်။ ကျောင်းသူကျောင်းသားတွေကို စာမေးလို့ စာမရတဲ့အခါမျိုးမှာ ပြောလေ့ရှိတဲ့ စကားပါ။ လက်ဖဝါးကို သစ်သားပေတံနဲ့ ရိုက်ခံရတာထက် နာပါတယ်။ အပြောမခံချင်ရင် စာရအောင်လုပ်ရမယ်လို့ စိတ်ထဲတွေးမိကြမှာပါပဲ။
"မျက်နှာသနပ်ခါး ပေါင်သေးကြောင်းစီးတွေ" လို့ ဆရာမကြီးက ပြောပါတယ်။
အဲဒီခေတ်အခါတုန်းက ကျောင်းသူများပါမက ကျောင်းသားများပါ သနပ်ခါးပါးကွက်ကွက်ကြတဲ့ခေတ်ဖြစ်ပါတယ်။
ဆရာမကြီးပြောတဲ့ "မျက်နှာသနပ်ခါး"နေရာမှာ ခေတ်ကာလနဲ့ညီအောင် "မျက်နှာပေါင်ဒါ" လို့ ပြောင်းမြင်မိပါတယ်။ ပညာရေးမှူးလာခါနီးမှာမှ ကျောင်းသန့်ရှင်းရေးအလောတကောလုပ်ကြတာ မြက်တွေနှုတ်ကြတာ တွေ့မိရင် ဆရာမကြီးရဲ့ "မျက်နှာသနပ်ခါး" ဇာတ်လမ်းတော့ စနေပြီ၊ ပေါင်ဒါတွေရိုက်နေကြပြီလို့ တွေးရင်း ပြုံးမိပါတယ်။
နောက်မှတ်မိတဲ့ စကားကတော့ "ကြမ်းကျိုးမယ်ဟေ့" ဆိုတာ ဖြစ်ပါတယ်။ ဒါကတော့ အဖိုးအဖွားတွေရဲ့ လက်သုံးစကားပါပဲ။ အဖိုးတို့အိမ်မှာ အိမ်ရှေ့ဧည့်ခန်းကနေ မီးဖိုချောင်ဆီသွားတဲ့အခါ လမ်းကျဉ်းကျဉ်းလေးတခုကို ဖြတ်သွားရပါတယ်။ ဧည့်ခန်းကျော်ကျော်လောက် မီးဖိုချောင်ဆီမရောက်ခင်လောက်မှာ အဖွားရဲ့ မှန်တင်ခုံတခုရှိပါတယ်။ မှန်တင်ခုံရှေ့သစ်သားကြမ်းပြင်မှာ သနပ်ခါးလိမ်းဖို့ ကျောက်ပြင်ခပ်ကြီးကြီးတခုရှိပါတယ်။ မှန်တင်ခုံရဲ့ ဘယ်ဖက်ခြေနှစ်လှမ်းစာအကွာမှာ အိပ်ခန်းရှိပြီး မှန်တင်ခုံရဲ့ ညာဖက်ခြေတလှမ်းစာအကွာမှာ ပန်းကန်ခွက်ယောက်တွေထည့်ထားတဲ့ သစ်သားသေတ္တာကြီးတလုံးရှိပါတယ်။ လမ်းကျဉ်းကျဉ်းလေးဆိုတာက သနပ်ခါးလိမ်းတဲ့မှန်တင်ခုံနဲ့ သေတ္တာကြီးကြားကို ပြောတာပါ။ အဲဒီနေရာက ကြမ်းပြင်ဟာ လျှောက်ပါများလို့ဖြစ်ပါလိမ့်မယ်၊ အနည်းငယ်ညွတ်ကိုင်းနေပါတယ်။
မြေးတွေ မြေးမတွေ အိမ်ပေါ်မှာ ပြေးလွှားသွားကြတဲ့အခါ အဲဒီနားမရောက်ခင် အဖိုးနဲ့အဖွားကပဲဖြစ်ဖြစ်၊ အိမ်မှာရှိတဲ့ လူကြီးတစ်ယောက်ယောက်ကပဲဖြစ်ဖြစ် သတိပေးလေ့ရှိပါတယ်။
"မပြေးနဲ့ဟေ့၊ ကြမ်းကျိုးသွားဦးမယ်၊ ခပ်ဖွဖွနင်း" ဆိုတာဖြစ်ပါတယ်။ မူရင်းအဓိပ္ပါယ် "ကြမ်းကျိုးသွားမယ်" ဆိုတာထက် မြေးမလေးတွေ မိန်းကလေးအတွက် လမ်းလျှောက်တဲ့အခါ ညင်သာစွာလျှောက်သင့်တယ်၊ ကြမ်းကြမ်းတမ်းတမ်းမလျှောက်သင့်ဘူးလို့ ဆုံးမချင်တာလည်း ဖြစ်ကောင်းဖြစ်ပါလိမ့်မယ်။ သစ်သားကြမ်းပြင်မရှိတဲ့အခါမှာလည်း အိမ်ပေါ်မှာ အရမ်းမပြေးနဲ့ဆိုတာကို ပြောချင်တဲ့အခါ "ကြမ်းကျိုးသွားမယ်"လို့ ပြောလေ့ပြောထရှိသွားပါတယ်။
တလောကကြားမိတဲ့ စကားကတော့ "အမူးပြေ ထန်းပင်မော့ကြည့်"တဲ့။
မတည့်တာတွေ နင်းကန်စား၊ ရောဂါဖြစ်တော့ ဆေးခန်းသွားရ ဆရာဝန်ပြရ၊ ဖြစ်နေတုန်းမှာ ကယ်ကြပါဦးပြော၊ ဆေးတွေဘာတွေ သောက်ပြီး ပြန်ကောင်းလာတော့ ဒီမတည့်တဲ့အစားအသောက်တွေပဲ ပြန်စားချင်။ ဒီအခါမှာ "အမူးပြေ ထန်းပင်မော့ကြည့်" ဆိုတာ ကြားရတာပါပဲ။
ဒီတခေါက်တော့ မှတ်သားမိခဲ့ ကြားရခဲ့တဲ့ စကားများစွာထဲကနေ လေးခွန်းကို မှတ်တမ်းတင်ကြည့်တာဖြစ်ပါတယ်။ နောင်လည်း တချို့စကားများကိုပြန်ရှာတွေ့မိ ကြားမိရင် မှတ်တမ်းတင်ကြည့်ရပါဦးမယ်။
"ချေးယိုခါနီးမှ ချေးခံတွင်းပေါက်ရှာ"
"မျက်နှာသနပ်ခါး ပေါင်သေးကြောင်းစီး"
"ကြမ်းကျိုးမယ်ဟေ့"
"အမူးပြေ ထန်းပင်မော့ကြည့်"
စကားတွေဟာ နာခံရခက် ကြမ်းသလိုလိုထင်ရပေမယ့် လေးနက်သောအဖိုးတန်စကားတွေဖြစ်မဖြစ်ဆိုတာကိုတော့ ကိုယ်တိုင်တွင်ရှိသော အသိဉာဏ်ဖြင့် စဉ်းစားတွေးခေါ်ဆုံးဖြတ်နိုင်ကြပါကြောင်း။
၂၈-မေ-၂၀၂၃