Nov 7, 2024

ဆိုလို့များ

ပဲစားလေ့စားထရှိပေမယ့် မချက်တတ်။ ဟိုမေးဒီမေးနဲ့ တခါလောက် ချက်နည်းသိသွားရာကနေ အခုဆို သုံးခါမြောက်ချက်ဖြစ်ပါတော့မယ်။

ကုလားပဲဝါကို ရေညလုံးပေါက်စိမ်ရတယ်ဆိုလို့[၁]ရေစိမ်မယ်ကြံတယ်။ ဝယ်လာတဲ့ပဲထုပ်ကိုဖောက်မယ်ကြည့်တဲ့အခါ ပလတ်စတစ်အထုပ်ကို stapler နဲ့ တချက်ချုပ်ထားတာတွေတယ်။ ပုံမှန်အားဖြင့်ဒီလိုပဲထုပ်တွေကို အပူပေးပြီး လေလုံအောင်ပိတ်ထားကြတာများတယ်။ ဝယ်ခဲ့တဲ့ဆိုင်က မြန်အောင် stapler သုံးလိုက်တဲ့အခါ staple ကို ဂရုစိုက်ပြီးအထုပ်ကိုဖောက်ရတယ်။
Stapler ဆိုလို့[၂]ဒီကိရိယာလေးဟာ အရွယ်အစားမျိုးစုံရှိပြီး အသုံးဝင်နေတယ်။ သူ့အကြောင်းတခုတ်တရရေးပြထားကြတာကို ဖတ်ကြည့်ချင်မိတယ်။ ရုံးသုံး ကျောင်းသုံး အိမ်သုံး ဆေးရုံသုံးကနေ ဆိုင်သုံးအထိ သုံးနေရတယ်။ သူမရှိလည်း ရလားဆို ရတာပဲ။ မရှိမဖြစ်ပစ္စည်းတော့ မဟုတ်ပြန်ဘူး။ အင်း .. သူရှိရင်တော့ အတော်အဆင်ပြေတာ တွေ့ရပြန်တယ်။ သုံးစွဲနေသူတွေ ကြုံတတ်ကြလိမ့်မယ်။ ကိုယ်နှိပ်မယ့် အလှည့်ရောက်မှ ကုန်နေတာမျိုး။ အဲဒီလိုဖြစ်နေရင် staple လေးတွေ ထည့်ရတာက အလုပ်တလုပ်။ နှိပ်နေရင်း ကုန်သွားတဲ့အခါလည်း ရှိတတ်လိမ့်မယ်။ နှိပ်နေရင်း ကုန်သွားတယ်ဆိုလို့[၃] တခါမှာ အဲဒီလိုဖြစ်တဲ့အခါ အသစ်ထည့်ဖို့ကလည်း ပြတ်လပ်နေပြန်တယ်။ ဒီမှာကလည်း နှိပ်ကိုနှိပ်ချင်နေပြီ။ ဟိုရှာဒီရှာနဲ့ ဘယ်တုန်းက ဘယ်လိုဖြစ်ပြီး အံဆွဲထဲရောက်နေမှန်းမသိတဲ့ staple ဘူးသေးလေးတွေ့တာနဲ့ အားရဝမ်းသာသုံးမယ်ကြည့်တော့ staple တွေခမျာ သံချေးတက်နေတဲ့ staple တွေဖြစ်နေတယ်။
Stapler အကြောင်းနားလိုက်ပြီး ပဲထုပ်ဆီပြန်သွားရအောင်။ ပဲထုပ်မှာပါတဲ့ staple ကို သတိထားရတယ်။ သတိထားနေတဲ့ကြားထဲမှာ ကတ်ကြေးနဲ့ပလတ်စတစ်ကိုညှပ်ရင်း ဘယ်ကျသွားလဲမသိဖြစ်သွားတယ်။ ကတ်ကြေးဆိုလို့[၄] ကတ်ကြေးဆိုတာကလည်း ဘယ်ပဝေသဏီကတည်းက သုံးလာတဲ့ကိရိယာလည်း ဆိုတာ သိချင်မိတယ်။ သူလည်း အတော်အသုံးဝင်တဲ့ကိရိယာအသုံးအဆောင်ဖြစ်နေဆဲပဲ။
ကိရိယာအသုံးအဆောင်ဆိုလို့[၅] ဒီလို ကိရိယာမျိုးလေးတွေအကြောင်းရေးပြထားတဲ့ စာအုပ်တစ်အုပ်ဖတ်ခဲ့ဖူးတယ်။ “The Evolution of Useful Things” ဖြစ်ဖို့များတယ်။ ဒီလိုမျိုးစာအုပ်တွေ ဘာသာပြန်ဖတ်ရရင် အသုံးဝင်မှာပဲ။ ဘာသာပြန်ဆိုလို့[၆] အားကစားနဲ့ပတ်သက်တဲ့ ဘာသာပြန်စာအုပ်တွေရှားတယ်။
ဘယ်ကျသွားမှန်းမသိတဲ့ staple ကို အချိန်ပေးပြီးလိုက်ရှာနေသေးတယ်။ နောက်မှ staple တချောင်းဟာ ကြမ်းပြင်ပေါ်ကျနေလည်း ဘာမှမဖြစ်လောက်ပါဘူးရယ်လို့ပဲ စိတ်ထဲမှတ်ယူပြီး ပဲကိုရေစိမ်တဲ့အလုပ်ကြီးအကိုင်ကြီးကို အောင်မြင်စွာနဲ့ လုပ်ဆောင်နိုင်ခဲ့တယ်။
ဆိုလို့ ဘယ်နှစ်ခါများ စာထဲထည့်ရေးခဲ့မိပါလိမ့်။ အချိန်ရရင် အစက ပြန်ဖတ်ပေးပြီးကူရှာပေးပေါ့။ ရှာရလွယ်မှာပါ။
ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)
၂-အောက်တိုဘာ-၂၀၂၁
၂-အောက်တိုဘာ-၂၀၂၄

Go the extra mile

မနက်က တနေရာကို သွားပါတယ်။ သွားမယ့်နေရာကိုလည်း ဘယ်လိုမျိုး လာရမယ်ဆိုတာ လမ်းညွှန်ချက်ပေးထားတာ ရှိတယ်။ ဘယ်ဂိတ်ကနေလာရင် ဘယ်လိုလမ်းလျှောက်ပြီးလာ ဆိုပြီး လမ်းကြောင်းမြေပုံပေးထားပြီးသားဖြစ်တယ်။ သွားရမယ့်နေရာကို လွန်ခဲ့သော (၁၂)နှစ်တိတိက နှစ်ခါလောက် လမ်းလျှောက်ထွက်ရင်း ရောက်ခဲ့ဖူးတယ်။

မစိမ်းဘူး ဆိုပါစို့။
ဒါနဲ့ပဲ ဆင်းရမယ့်မှတ်တိုင်ရောက်တော့ ဆင်းတယ်။ မှတ်တိုင်ကနေ သွားရမယ့်ဂိတ်ဝင်ပေါက်ကို ရှာကြည့်တယ်။ ဝင်ပေါက်ရှိတဲ့လမ်းဟာ လောလောဆယ်မှာ ဆောက်လုပ်ရေးလုပ်ငန်းခွင်တွေရှိနေတဲ့အတွက်ရယ် ပတ်ဝန်းကျင်မှာ အဆောက်အအုံတချို့တိုးပွားလာပုံရတဲ့အတွက်ရယ်ကြောင့်
ဟိုးတုန်းကနဲ့မတူဘဲ ပြောင်းလဲနေတယ်။ ဝင်ပေါက်ရှာနေတဲ့အခါမှာ စီးလာတဲ့ကားပေါ်က ဆင်းသွားတဲ့ခရီးသည်တချို့သွားတဲ့ဘက်ကို ကြည့်လိုက်တယ်။
သူတို့က ဘယ်သွားနေတာလဲ။
တွေ့ပြီ ဝင်ပေါက်။
ဝင်ပေါက်ကနေ သွားရမယ့်နေရာကို အီးမေးလ်ကနေ ပို့ပေးထားတဲ့လမ်းညွှန်မြေပုံအတိုင်းကြည့်ပြီး သွားရင် အဆင်ပြေနိုင်တယ်။
အဆောက်အအုံတချို့ရှိတဲ့အတွက် သွားရမယ့်နေရာကို လှမ်းမမြင်ရ။ အဲဒါနဲ့ ရှေ့ကလာနေတဲ့ လူတယောက်ကို မေးလိုက်ပါတယ်။
သူက အဲဒီမှာ သန့်ရှင်းရေးလုပ်နေပုံရပါတယ်။ လက်ထဲမှာ တံမြက်စည်းရှည်လိုမျိုး ကိုင်ထားတယ်။ သွားချင်တဲ့နေရာကို ပြောလိုက်တယ်။ လမ်းညွှန်ပါလို့ မေးလိုက်တာပါ။ သူက တံမြက်စည်းကို ချလိုက်ရင်း သူလိုက်ပြပါမယ်ပြောတယ်။ သူ့နောက်ကနေ လိုက်သွားတယ်။
လမ်းပြပေးတဲ့သူဟာ သွားချင်တဲ့နေရာအထိကိုရောက်အောင် လိုက်ပို့ပေးမယ့်ပုံစံရှိပါတယ်။ သွားချင်တဲ့နေရာကို လှမ်းမြင်ရတဲ့အခါ သွားချင်တာ အဲဒီနေရာပဲလို့ပြောလိုက်ပါတယ်။ လိုက်ပြပေးတဲ့သူက ဆက်ပြီး ပို့ပေးမယ့်ပုံစံရှိပါတယ်။ ဆက်ပြီး သွားလိုက်တော့မယ်၊ ကျေးဇူးတင်ပါတယ် ပြောတဲ့အခါ တည့်တည့်လျှောက် ဘယ်ဖက်ချိုးလိုက်လို့ ဆက်ပြီး လမ်းညွှန်လိုက်ပါသေးတယ်။
သွားမယ့်နေရာကို လမ်းလျှောက်နေရင်း တွေးမိပါတယ်။ သူသည် တံမြက်စည်းလှဲနေတယ်။ စေတနာ့ဝန်ထမ်းလည်း ဖြစ်နိုင်တယ်။ လာနေကျ လူလည်း ဖြစ်နိုင်တယ်။ လမ်းညွှန်ပေးပါလို့ ပြောတဲ့အခါ လူကိုယ်တိုင် လိုက်ပြပေးတယ်။ မေးလိုက်တဲ့လူကိုယ်တိုင် အားနာရတဲ့အဖြစ်ပါ။
Go the extra mile.
လှေကားတွေအတိုင်းတက်သွား၊ တည့်တည့်လျှောက် ပြီးရင် ညာကွေ့၊ နောက်တခါ တည့်တည့်လျှောက်၊ ဘယ်နေရာမှာတော့ ဘယ်ဖက်ကို ကွေ့လိုက်တော့ ရောက်လိမ့်မယ်လို့ လမ်းမညွှန်ပါ။
သူနဲ့လိုက်ခဲ့၊ သွားချင်တဲ့နေရာကို မြင်ရတဲ့အထိ ပြပေးလိုက်တယ်။
ကြည်နူးခြင်း ဖြစ်ရတဲ့စိတ်ဟာ တနေ့လုံးအထိ ဖြစ်ပါတယ်။
တံမြက်စည်းလှဲနေတဲ့အလုပ်ကို ခဏပစ်ထားပြီး နေရာအထိတွေ့အောင် လမ်းပြပေးလိုက်တာပါပဲ။
ဒီလိုအပြုအမူဟာ ပုံမှန်တွေးရင် ဘာမှ မပင်ပန်းတဲ့ကိစ္စ၊ ဘာမှ ကြီးကြီးကျယ်ကျယ်မဟုတ်တဲ့ကိုစ္စလို့ ထင်မြင်စရာပါပဲ။ ဒါက ဒီမနက်ကြုံရတဲ့ Go the extra mile ပါ။ အတော့်ကို ကျေးဇူးတင်စရာ ကောင်းတဲ့ကိစ္စပါ။
နောက်တခုက ပုံမှန်ကိစ္စလိုသဘောမျိုး မျှဝေတဲ့ကိစ္စ။
မိတ်ဆွေကောင်းရှိခြင်းနဲ့ပတ်သက်လို့ ပြောဟောတာတွေ ဖတ်ဖူးကြားဖူးကြပါလိမ့်မယ်။ ကိုယ်တိုင်သည် သူတပါးရဲ့ မိတ်ဆွေကောင်းဖြစ်ဖို့လိုသလို ကိုယ့်ဆီမှာလည်း မိတ်ဆွေကောင်းတွေရှိဖို့လိုအပ်တယ်ဆိုတာပါပဲ။
အများသုံးကြတဲ့ လူမှုကွန်ယက်မှာ မိတ်ဆွေတယောက်က ပွဲ ကြော်ငြာလေးတခု မျှဝေတယ်။ ဖတ်ကြည့်မိတယ်။
ဟာ ... ဒါကို စိတ်ဝင်စားတယ်၊ စိတ်ဝင်စားရုံမက ပွဲ မှာ လာမယ့်ပုဂ္ဂိုလ်နဲ့ ပတ်သက်သမျှကို Youtube မှာ ရှာကြည့်တယ်။ သိပ်တော်တော်များများမတွေ့မိပါ။ ဗီဒီယိုနှစ်ဖိုင်လောက်တွေ့တယ်။ နားထောင်ကြည့်တယ်။ သဘောကျတယ်။ အဲဒီပွဲကို သွားမယ်၊ စာရင်းပေးတယ်၊ ကြိုပြီး ခွင့်ယူတယ်။ ဒီနေ့မနက်က သွားတက်တယ်။
"သိသူ ဖော်စား၊ မသိသူ ကျော်သွား" ဆိုတာလို ဖြစ်ပါတယ်။ သိချင်တာ သိခဲ့တယ်။ ဘာလုပ်ရမယ်ဆိုတာ သဘောပေါက်ခဲ့တယ်။
မျှဝေတာကတော့ ပုံမှန်သဘောမျိုး မျှဝေတာ ဖြစ်ကောင်းဖြစ်နိုင်လိမ့်မယ်။ မျှဝေတဲ့ပို့စ်မှာ မိတ်ဆွေတို့ ဒီပွဲကို သွားကြ၊ အလုပ်ရှိရင်လည်း ခွင့်ယူပြီးသွားကြ၊ ကိုယ်တိုင်နားလည်အောင်လုပ်ကြလို့ အတင်းကာရော တိုက်တွန်းထားတာမဟုတ်သော်လည်း သွားရောက်တဲ့အခါမှာ အဲဒီကြော်ငြာပို့စ်တခုလေးကြောင့် အကျိုးများသွားရပါတယ်။ လူကိုယ်တိုင်တွေ့တဲ့အခါမှာလည်း ကျေးဇူးတင်ကြောင်းပြောခဲ့ပါတယ်။
မိတ်ဆွေကောင်းရှိတဲ့ အကျိုးပါပဲ။
ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)
၁၁-အောက်တိုဘာ-၂၀၂၄

အဖြေမပါပါ

A. B.

C. D.
ဒီအတန်းအောင်ဖို့တင်မကဘဲ အမှတ်ကောင်းနေမှ တက္ကသိုလ်ကောင်းကောင်းမှာ တက်ခွင့်ရမယ်ဆိုတဲ့တက္ကသိုလ်တွေကို ဝင်တဲ့အတန်းမှာ အတွက်အချက်ပညာသင်တုန်းက။
အဲဒီတုန်းက လပတ်စစ်တဲ့ မေးခွန်းကိုဖြေတဲ့အခါ မေးခွန်းတခုကို တွက်တာ အဖြေက မေးခွန်းထဲပါတဲ့ရွေးချယ်ရမယ့် အဖြေတွေနဲ့ တခုမှ မတူဘူး။ ဒါဟာ မေးခွန်းထုတ်တဲ့ဆရာမ မှားတာ ဖြစ်မယ်။ တွက်တာကို နှစ်ခါ သုံးခါပြန်တွက်ကြည့်လည်း အဖြေက ဒီအဖြေပဲ။ ကိုယ့်ကိုယ်ကိုယ် ယုံကြည်မှု အပြည့်နဲ့ အဖြေလွှာထဲ ချရေးပေးလိုက်တယ်။
- [ ] အဖြေ မပါပါ။
အမှတ်တွေ ပြောတဲ့အခါ ဆရာမက ရယ်မောရင်း ဆူပါတယ်။ ကိုယ်တွက်တာ မှန်တယ်လို့ လက်ခံရင်တောင်မှ ပေးထားတဲ့အဖြေထဲကပဲ ရွေးသင့်တယ်။ မေးခွန်းမှားရင် အမှတ်ပေးလိမ့်မယ်။ အဖြေ မပါပါလို့ မြန်မာလို မရေးသင့်။
ကိုယ်တိုင်အတွက်သာမက တခြားကျောင်းသူ ကျောင်းသားတွေပါ သင်ခန်းစာရသွားတဲ့အတွက် အတော်အကျိုးရှိသွားတယ်။
တက္ကသိုလ်တက်တဲ့အခါ အတွက်အချက်သင်တီချယ်တယောက်က သူကြုံခဲ့တဲ့ အတွက်အချက်ပါရဂူဆရာကြီးတယောက် တွက်ခိိုင်းတဲ့ အဖြေမရှိသော ပုစ္ဆာအကြောင်း ပြောပြတဲ့အခါ သဘောကျခဲ့တယ်။
- [ ] အဖြေ မရှိ(သေး)။
ခုနက တက္ကသိုလ်ဝင်တန်းမှာ တက်နေရင်း စာမေးပွဲကြီးနီးလာတဲ့အခါ စာတွေလုပ်ရတာများတော့ ခပ်ကြောင်ကြောင်တွေ ဖြစ်ကုန်ကြတယ်။ ဆရာ ဆရာမ စာသင်နေတုန်း ဟာသမပါ ရယ်စရာမပါလည်း ရယ်နေကြတဲ့အချိန်။
အဲဒီအချိန်မှာ သမိုင်းဘာသာရပ်က မေးခွန်းလေးတွေ လေ့ကျင့်ကြရတယ်။ နာမည်မခေါ်ဘဲ ဖြေနိုင်တဲ့သူက ထဖြေရတယ်။ တယောက်က ဖြေတာကို အဖြေမှားနေတယ်ဆိုပြီး ပြောသံကြားကြရတဲ့အခါ အဖြေက မှန်တယ်၊ အဖြေမှားနေတယ်လို့ ပြောတဲ့သူသာ အမှတ်မှားနေတာဖြစ်ကြောင်း ဆရာမက ရှင်းပြရတယ်။
- [ ] အဖြေ မှားနေတယ်။
အဖြေ မပါတာရယ်၊ အဖြေ မရှိတာရယ်၊ အဖြေ မှားနေတာရယ်။
ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)
၆-နိုဝင်ဘာ-၂၀၂၄

Sep 30, 2024

မိရိုးဖလာ

လူတယောက်အဖြစ်နဲ့ မွေးလာတယ်။ ကြီးပြင်းတယ်။ အိုတယ် နာတယ် သေတယ်။ အိုတယ်ဆိုတာ ကြီးပြင်းလာတာကို တမျိုးဆိုတာလို့ ယူတယ်။ နာတာကတော့ အထွေအထူးပြောစရာမရှိ။ သေတာကလည်း အမျိုးအဆွေထဲ သေကြတာ မရှိတောင် ပတ်ဝန်းကျင်က လူတွေ သေနေကြတာ တွေ့နေရမှာပဲ။

အဲဒီအခါ မွေးဖွား ကြီးပြင်း အို နာ သေ ဆိုတာက မှန်နေတဲ့ ဖြစ်စဉ်ကြီး ဖြစ်နေတယ်။
မွေးဖွားလာတာနဲ့ သိတတ်စအရွယ်ပဲဖြစ်ဖြစ် မသိတတ်စအရွယ်ပဲဖြစ်ဖြစ်မှာ ရှေ့က လူကြီးတွေ လုပ်တာ ကိုင်တာ မြင်တာနဲ့ သူလည်း လိုက်လုပ်တော့တာပဲ။ လူကြီးတွေကလည်း သူတို့မှာ စွဲမြဲနေတဲ့ တချို့သော အကျင့်တွေကို သင်ကြားပေးတော့တာပဲ။
မိရိုးဖလာဆိုတာ အဲဒီက စ တာ။
ဘာမှန်းမသိဘဲနဲ့ ကိုးကွယ်လိုက်ရတာရှိတယ်။ ဘာမှန်းမသိဘဲနဲ့ ရှိခိုးရိုကျိုးလိုက်ရတာရှိတယ်။ ဘာမှန်းမသိဘဲနဲ့ ရွတ်ဆိုလိုက်ရတာရှိတယ်၊ အာဂုံဆောင်လိုက်ရတာ အလွတ်ကျက်လိုက်ရတာရှိတယ်၊ လေ့လာလိုက်ရတာရှိတယ်။
ဘာမှန်းမသိဘဲနဲ့ လုပ်ခိုင်းလို့ လုပ်လိုက်ရတာကို အများအားဖြင့် ဆန့်ကျင်တတ်ကြတယ်။ မလုပ်ချင်ကြဘူး။ မိဘလူကြီးတွေက ဖိအားပေးတယ်။ မတတ်သာလို့ လုပ်ရတဲ့အခါ မလုပ်ချင် လုပ်ချင်နဲ့ လုပ်လိုက်ရတယ်။
အဲဒီလို လုပ်လိုက်ခဲ့ရတဲ့ ပုံစံတွေ၊ လုပ်နေကြရတဲ့ စနစ်တွေ ဘယ်လောက်များရှိနေကြမလဲ။
တခါ တွေးမိတာ တခုက ဒီလို။
မိရိုးဖလာ ဖြစ်ခဲ့တဲ့ ကိုးကွယ်မှု ယုံကြည်မှု ပူဇော်မှုတွေကို ဆန်းစစ်ကြည့်မှု။
ဒီလိုဆန်းစစ်ကြည့်မှုက ဘယ်လောက်များများရှိမလဲ။ ဆန်းစစ်ကြည့်တဲ့အခါမှာလည်း ဘက်မလိုက်ဆန်းစစ်မှုဆိုတာ ရှိနိုင်လား။ ဘာနဲ့ ဆန်းစစ်ကြည့်မလဲ။
အရွယ်ရောက်လာသူတိုင်းဟာ အစားအသောက်စားတဲ့အခါ ကိုယ်ကြိုက်တဲ့အစားအစာကို ရွေးချယ်စားသောက်လာတတ်ကြတယ်။ လူမမည်တုန်းကတော့ လူကြီးကျွေးတာကို ကြိုက်ကြိုက် မကြိုက်ကြိုက် စားရတဲ့အခြေအနေ။ ဒါဆိုရင် မိရိုးဖလာဖြစ်တဲ့ လက်ခံကျင့်သုံးခဲ့တာတွေကို အစားအသောက်ရွေးချယ်ခွင့်ရှိသလိုပဲ ကိုယ်ကြိုက်တာကို ရွေး၊ မကြိုက်တာကို ပယ်၊ ဒီလိုလုပ်တာကရော မှန်ကန်တဲ့လုပ်နည်းကိုင်နည်းဟုတ်ရဲ့လား။
ပြဿနာက အဲဒါပါပဲ။
မကြိုက်တာကို ပယ် ဆိုတာနဲ့ မိရိုးဖလာ ကိုးကွယ်ခဲ့တဲ့ လိုက်နာကျင့်သုံးခဲ့တဲ့ ဘာသာတွေ ယဉ်ကျေးမှုတွေကိုလည်း ဘာမှ ဆန်းစစ်ခြင်းမပြုတော့ဘဲ ပယ်လိုက်တာပါပဲ။ ပယ်ရုံတင်မကတော့ဘဲ တခြားသောသူတွေကိုလည်း ပယ်ကြဟေ့ ပယ်ကြလို့ အဖော်စပ်ကြပါတယ်။
ဒီလိုနဲ့ပဲ တန်ဖိုးမဖြတ်နိုင်တဲ့ ဘာသာတွေ ယဉ်ကျေးမှုတွေဟာ တနေရာကနေ တနေရာကို ပြောင်းရွှေ့သွားတာ ဒါမှမဟုတ် မူရင်းနေရာဌာနတွေမှာ ကင်းပျောက်သွားတာမျိုး ဖြစ်သွားကြတာပါပဲ။
အဖိုးအဖွားတွေက (အထူးသဖြင့် အဖွားလုပ်သူတွေက) နတ်ကိုးကွယ်ကြတယ်။ နတ်ကန္နားပွဲပေးပြီး ပူဇော်ပသတဲ့အထိ လုပ်ကြတဲ့သူတွေ။ သူတို့လုပ်တဲ့အတွက် နတ်ကန္နားပွဲဆိုတာကို ကိုယ်တိုင်ကိုယ်ကျ မြင်ဖူးကြုံဖူးတယ်။ နတ်ဝင်သည်တွေ (နတ်ကတော်တွေ) ဘယ်လိုနတ်ဝင်ကြတယ်၊ ဘယ်လိုသောက်စားပျော်ပါးကြတယ်ဆိုတာတွေ တွေ့ရတယ်။ နတ်ပွဲမှာ နတ်ဆိုင်း(နတ်ဒိုး)တီးသူတွေ ဘယ်လိုတီးကြတယ်ဆိုတာတွေ မြင်ရကြားရတယ်။ နတ်ပွဲမှာ တီးတဲ့သီချင်းတချို့ဟာလည် ရှေးခေတ်နတ်တွေကို ချော့တော့ ရှေးသီချင်းနဲ့ချော့ရတယ် ခဏထား၊ အတီးသမားတွေကလည်း သူတို့ရတဲ့ သီချင်းကြီးတွေတီးပြီး ချော့တော့ ဒါတွေပဲ ကြားဖန်များတော့ နားယဉ်လာကြတယ်။
အဲဒီနောက်မှာ တခြားတခြားသော နတ်ပွဲတွေကို အဝေးက မြင်ရတာနဲ့ ဘယ်နတ်တော့ ဝင်နေပြီဆိုတာ ခန့်မှန်းမိတဲ့အခြေအနေရောက်လာတယ်။ ဘယ်တီးလုံးတော့ တီးတော့မယ်၊ အင်ထရိုစနေပြီ ဆိုတာမျိုး။
မိရိုးဖလာ ယုံကြည်မှုကနေ ရလာတဲ့ အကျိုးအမြတ်တွေပေါ့။ ဒီနတ်ပွဲကြီး လုပ်တဲ့ယုံကြည်မှုကနေ နောက်ပိုင်းမျိုးဆက်တွေကြတော့ မလုပ်နိုင်ကြတော့ဘူး။ မယုံကြည်လို့ မလုပ်တာ။ လုပ်ဖြစ်ရင်တောင် ယဉ်ကျေးမှုပွဲတရပ်အနေနဲ့ လုပ်ပြတာမျိုးပဲ ဖြစ်တော့မယ်။
နောက်တခုက ဗုဒ္ဓဘာသာကိုးကွယ်မှု။
လက်ရှိမှာ ခေတ်စားလာတာက အစဉ်အဆက်လက်ခံယုံကြည်ကျင့်သုံးလာခဲ့တဲ့ (တနည်း) ကျမ်းစာတွေထဲက အပိုင်းတွေကို တချို့ကို ပယ်၊ တချို့ကို ယူတဲ့ပုံစံ။ အစားအသောက်အနေနဲ့ပြောရင် အရသာရှိတာ တန်ဖိုးရှိတာမရှိတာ မသိဘူး၊ ကိုယ်ကြိုက်တဲ့အစားအစာကို ကိုယ်တိုင်ရွေးစားကြသလိုမျိုး။
အဲဒီမှာ ဘာဖြစ်နိုင်သလဲဆို အရေးပါတဲ့ အပိုင်းတွေ ပြတ်ကျန်ခဲ့တာမျိုး၊ ပျောက်ကွယ်သွားတာမျိုး ဖြစ်သွားတော့တာပါပဲ။
ဆိုကြပါစို့။ လူကြီးမိဘတွေက ကျက်ခိုင်းလို့ ကျက်မှတ်ခဲ့ရတဲ့ ဂါထာတိုလေး။ အနက်အဓိပ္ပါယ်မသိဘူး။ အလွတ်သာ ရသွားတယ်။ ကြီးတဲ့အထိ သတိရတိုင်း ပါးစပ်ကနေ အသံထွက် ဆိုတာမျိုး၊ စိတ်ထဲကနေ ရွတ်ဆိုနေတာမျိုး လုပ်တယ်။ ဒီဂါထာ ဘာမှန်းမသိဘူး။ ပြင်သစ်စာ ဂျာမန်စာ အီတလီစာတွေ မတတ်ဘဲ သူတို့သီချင်းတွေကို နားထောင်နေသလိုမျိုး လိုက်ဆိုနေသလိုမျိုး။ တချိန်မှာမှ အလျဉ်းသင့်လိုပဲဖြစ်ဖြစ် ကိုယ်တိုင်က လေ့လာချင်လို့ လေ့လာလိုက်ရတဲ့အခါမှာမှ ဂါထာရဲ့ အနက်အဓိပ္ပါယ်ကို သိသွားတဲ့အခါ ဪ တသက်လုံး စွဲစွဲမြဲမြဲရွတ်လာခဲ့တာ ဒီလိုအနက်ရှိပါလားဆိုတာ မြင်သွားတယ်။
ကျက်သာကျက်ခဲ့ရတယ်၊ အလွတ်သာရသွားတယ်၊ ခဏခဏ ရွတ်ဆိုတာမျိုးမရှိတော့ ကြာလာတဲ့အခါ မေ့သွားတယ်။ အနက်အဓိပ္ပါယ်ကို နားလည်သွားတဲ့အဆင့်ထိ မရောက်လိုက်ဘူး။ မူရင်းဟာ ပျောက်သွားတာ။ အစဖော်လို့ မရတော့ဘူး။
ဂါထာကို ရထားတဲ့သူ အလွတ်ဆိုနိုင်တဲ့သူဟာ ဘာနဲ့တူသလဲဆို ကျောပိုးအိတ်ထဲမှာ တန်ဖိုးရှိတဲ့ ပတ္တမြားတလုံးကို ထည့်ထားပြီး ရတနာသိုက်ရှာနေတဲ့သူနဲ့ တူနေတယ်။ ကိုယ့်အိတ်ထဲမှာရှိတာ ပတ္တမြားမှန်း မသိဘူး။
ဂါထာကို ရထားပြီး မရွတ်တော့ဘဲ မေ့ပျောက်သွားတဲ့သူကတော့ ဘာနဲ့တူသလဲဆို အိတ်ထဲရှိခဲ့တဲ့ ပတ္တမြား အိတ်ထဲကနေ ထွက်ကျသွားတာတောင် မသိလိုက်တဲ့သူနဲ့ တူနေတယ်။
လက်ရှိတွေးဖြစ်တာကတော့ မိရိုးဖလာ လက်ခံခဲ့တာတွေကနေ အကျိုးအမြတ်ရနိုင်တယ်ဆိုတာ ဖြစ်တယ်။ တချိန်မှာ နောက်ကမျိုးဆက်က မေးလာတဲ့အခါ အကျိုးသင့် အကြောင်းသင့် ဖြေနိုင်အောင် ကျင့်ကြံအားထုတ်လေ့လာထားဖို့ လိုပါလိမ့်မယ်။
မေးတဲ့မေးခွန်းတွေရဲ့အဖြေကို အဖေလည်း မသိဘူး၊ အမေလည်း မသိဘူး၊ အဲဒီအတွက် ငါတို့လည်း သိစရာမလိုဘူး ဆိုတာမျိုးဖြစ်သွားတဲ့အခါ အိတ်ထဲက ပတ္တမြားကတော့ သူနဲ့ထိုက်တဲ့သူဆီ ခုန်ထွက်သွားပါလိမ့်မယ်။
မိရိုးဖလာနဲ့ပတ်သက်ပြီး တွေးစရာကျန်ရင် အိမ်စာပေးတယ်လို့ပဲ သဘောထားပြီး ဆက်တွေးကြပေတော့။
ကျော်မောင်(တိုင်းတာရေး)
၃၀-စက်တာဘာ-၂၀၂၃